Contact
Veel zaken regelt u eenvoudig online. Meldingen over de openbare ruimte (verkeerd geparkeerde auto's, zwerfafval, kapotte stoeptegels) regelt u via Fixi.
Commerciële partijen bieden diensten aan die u voordeliger of zelfs gratis bij de gemeente regelt. Heeft u vragen? Bel dan 14 078.
Deze producten regelt u eenvoudig online:
- uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)
- verhuizingen
- betaling gemeentebelasting
- afschrift Burgerlijke Stand
- aangifte vermissing document
- aanvraag parkeerproducten
- aangifte geboorte
- aangifte overlijden
Lukt dit niet online? Dan kunt u een afspraak maken voor:
- aanvraag paspoort of identiteitskaart en het afhalen daarvan
- aanvraag rijbewijs en het afhalen daarvan
- aangifte vermissing rijbewijs
- omwisseling buitenlands rijbewijs
- aanvraag VOG bij een nieuwe baan binnen 6 weken
- legalisatie van een handtekening
Heeft u een afspraak?
- Voor u en onze veiligheid betaalt u alleen met pin
- Via de bevestigingsmail annuleert u uw afspraak
- Bel 14 078 als u uw afspraak wilt verplaatsen
Veel medewerkers van het Gemeentekantoor werken vanuit huis. Als u een afspraak heeft of iemand wilt spreken, bel dan eerst of diegene aanwezig is.
- 14 078 (telefoonnummer met 5 cijfers)
- maandag tot en met vrijdag: 08.30 - 17.00 uur
- +31 78 770 8301 (vanuit het buitenland). U wordt dan doorgeschakeld naar 14 078
- Maandag en woensdag: 14.00-19.30 uur
- Dinsdag, donderdag en vrijdag: 09.00-12.00 uur
In 2023 is het Gemeentekantoor (en de Gemeentewinkel) elke zaterdag en zondag gesloten en op:
- Verkiezingen en hertellen stembiljetten: woensdag 15, donderdag 16 en vrijdag 17 maart
- 2e Paasdag: maandag 10 april
- Koningsdag: donderdag 27 april
- Hemelvaart: donderdag 18 mei
- 2e Pinksterdag: maandag 29 mei
- 1e Kerstdag: maandag 25 december
- 2e Kerstdag: dinsdag 26 december
- Nieuwjaarsdag: maandag 1 januari 2024
Heeft u vragen, tips, wensen of opmerkingen? Geef ze dan door met het contactformulier.
U kunt het contactformulier niet gebruiken om
- een melding te doen over de openbare ruimte (overlast verkeerd geparkeerde auto's, zwerfafval, kapotte stoeptegels, lantaarnpalen). Een melding maakt u via Fixi.
- bezwaar te maken tegen een parkeerboete of een vraag te stellen over een parkeerboete. Gebruik hiervoor het formulier over parkeerboetes.
Gemeente Alblasserdam, Cortgene 2, 2951 ED Alblasserdam
De gemeente Alblasserdam is gevestigd in De Rederij.
Postadres: Gemeente Alblasserdam, Postbus 2, 2950 AA Alblasserdam
Is er iets kapot of niet in orde in de openbare ruimte van Alblasserdam? Geef dat dan door aan de gemeente via Fixi.
Livechat
Komt u er op onze website niet uit? Chat dan live met een van onze medewerkers. Ziet u op de webpagina een chatknop rechts onderaan de pagina? Start dan met die knop een chatgesprek. U chat direct met 1 van onze medewerkers. De livechat is beschikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.
Virtuele Assistent Gem
Heeft u vragen over verhuizen, identiteitsbewijzen, gemeentelijke belastingen of openbare ruimte? Dan kunt u de virtuele assistent Gem gebruiken. U krijgt dan meteen een antwoord. De virtuele assistent Gem is een digitale hulp van de gemeente.
Gem is elke dag 24 uur beschikbaar en is geprogrammeerd om simpele vragen te beantwoorden. Het is dus geen echte medewerker waar u mee chat. Deel geen persoonlijke gegevens met Gem. Gem heeft geen persoonlijke gegevens nodig. Het kan zijn dat u toch iets persoonlijks deelt. In deze privacyverklaring leest u wat er dan gebeurt.
'Gem' is een afkorting voor 'gemeenten'. Gem is onderdeel van een proef. Het kan dus zijn dat Gem nog niet alles weet. Van uw gesprek leert Gem om u en andere inwoners beter te helpen.
Heeft u andere vragen? Of kan Gem u niet verder helpen? Ga dan tijdens kantoortijden naar onze livechat. U chat dan direct met een van onze medewerkers.
De Digihulplijn helpt u met uw vragen over de computer of mobiel. Hiervoor belt u 0800-1508. Te bereiken van maandag tot en met vrijdag van 09.00-17.00 uur.
Betalingen aan de gemeente Alblasserdam doet u via het bankrekeningnummer NL31 BNGH 0285 0001 52.
Wilt u één van de leden van het college spreken over een onderwerp uit hun portefeuille of uitnodigen? Stuur dan een mail naar het secretariaat van het bestuur, bestuurssecretariaat@alblasserdam.nl, met een duidelijke omschrijving van uw vraag of uitnodiging. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
U kunt het bestuurssecretariaat ook bellen via telefoonnummer 14078.
Het postadres van het college is: Gemeente Alblasserdam, College van burgemeester en wethouders, Postbus 2, 2950 AA Alblasserdam
Heeft u vragen over bijvoorbeeld inspreken, vergaderstukken of vergaderdata van de gemeenteraad? Bel met de raadsgriffie via 14078, of mail naar griffier@alblasserdam.nl
Het postadres van de gemeenteraad en raadscommissies is: Gemeenteraad Alblasserdam, T.a.v. de raadsgriffier, Postbus 2, 2950 AA Alblasserdam
Bent u ondernemer in Alblasserdam en heeft u vragen of behoefte aan overleg? Of wilt u zich hier vestigen met uw bedrijf? Neem dan contact op met onze bedrijvencontactfunctionarissen.
Voor persvragen neemt u contact op met het team Communicatie van de gemeente. Dit team is per mail bereikbaar via communicatie@alblasserdam.nl of telefonisch via 14078.