Afschrift of uittreksel burgerlijke stand

U vraagt dit product digitaal aan. Door de maatregelen rondom het coronavirus kunt u voor dit product niet naar de gemeentewinkel komen. Wacht tot deze maatregel vervalt. Heeft u zaken te regelen die niet kunnen wachten? Bel ons daarover op telefoonnummer 14 078, wij denken graag met u mee in oplossingen. Door de coronamaatregel hebben we minder bezetting aan de balie. Het kan voorkomen dat het niet lukt binnen korte termijn een afspraak te maken. Onze excuses hiervoor.

U vraagt eenvoudig online een afschrift of uittreksel (akte) van de burgerlijke stand aan. Dit doet u in de gemeente waarin de gebeurtenis (geboorte, huwelijk, registratie partnerschap en/of overlijden) heeft plaatsgevonden.

Kosten en afhandeling

Het afschrift kost € 13,80. 
Een afschrift of uittreksel (akte) op werkdagen voor 13.00 uur besteld, heeft u de volgende werkdag in huis!
Door de aangepaste dienstverlening kan het mogelijk iets langer duren. 

Aanvragen

Aanvraag afschrift burgerlijke stand (hiervoor heeft u DigiD nodig)

Aan de balie regelen

Wanneer u een afschrift of uittreksel direct nodig heeft, doet u uw aanvraag aan de balie. Hiervoor komt u persoonlijk langs met uw identiteitsbewijs. Het uittreksel krijgt u na betaling direct mee. Aan de balie betaalt u met de pin. Alleen als pinnen echt niet mogelijk is, accepteren wij ook gepast contant geld. Maak een afspraak om lange wachttijden te voorkomen!

Van de volgende akten kunt u een afschrift of uittreksel aanvragen:

  • geboorteakte
  • overlijdensakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte
  • akte van uw registratie partnerschap

Verschil tussen een uittreksel en afschrift

  • Uittreksel: beperkte informatie uit de akte
  • Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'
  • Meertalig uittreksel: uittreksel voor gebruik in buitenland en bij buitenlandse autoriteiten in Nederland. Het uittreksel registratie partnerschap is niet meertalig.

Afspraak akte burgerlijke stand 

Akte/uittreksel nodig in buitenland

Op internationale bewijzen voor het buitenland heeft u meestal een apostille of legalisatie nodig. U haalt eerst het bewijs bij de gemeente op en neemt hem dan mee naar de rechtbank. Informatie daarover leest u op de website van de Rijksoverheid

  • een apostille regelt u bij de rechtbank van de gemeente waar u het bewijs ophaalt (of de rechtbank waaronder die gemeente valt)
  • een legalisatie regelt u in 3 stappen. De juiste volgorde is:
    • 1. de afgevende instantie (bijvoorbeeld de gemeente)
    • 2. ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag
    • 3. ambassade van het betreffende land in Nederland

U betaalt het afschrift of uittreksel direct bij de aanvraag via iDEAL. Is dit voor u niet mogelijk? Machtig dan iemand om het afschrift voor u op te vragen.

Iemand machtigen voor de aanvraag

Iemand anders van 18 jaar of ouder mag voor u een afschrift of uittreksel aanvragen. Hiervoor machtigt u diegene en u geeft mee:

  • een volledig ingevulde machtiging (pdf, 236 kB) met datum en uw handtekening
  • uw geldige identiteitsbewijs of een kopie identiteitsbewijs
  • de ander (gemachtigde) neemt van zichzelf ook een geldig identiteitsbewijs mee

U kunt alleen aan de balie van de gemeente de aanvraag doen.

Geslachtsverandering (transgender)

Een transgender van 16 jaar of ouder mag het geslacht op zijn/haar geboorteakte laten aanpassen. Dit regelt u bij de burgerlijke stand van uw geboorteplaats. U mag ook uw voornaam laten aanpassen. Hiervoor neemt u een verklaring mee van een arts van één van de daarvoor aangewezen medische centra. Deze verklaring is niet ouder dan 6 maanden.  

Proces bij de burgerlijke stand (de gemeente):

  • u maakt een afspraak met de gemeente via telefoonnummer 14 078
  • u neemt de verklaring van de arts en uw identiteitsbewijs mee
  • de gemeente maakt gratis uw verklaring op om uw geslacht op uw geboorteakte aan te passen
  • u tekent deze verklaring
  • de gemeente maakt een aantekening op uw geboorteakte
  • wanneer u in Alblasserdam woont, verandert de gemeente uw geslacht en eventueel uw voornaam in de basisregistratie personen (BRP)
  • wanneer u niet in Alblasserdam woont, sturen wij uw gegevens op naar uw woongemeente. Zij passen uw gegevens in de BRP aan

Meer informatie leest u op de website van de Rijksoverheid.

Heeft u vragen?

Vul dan het webformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.