Geboorteaangifte doen
Regel uw zaken zoveel mogelijk online, in de Gemeentewinkel werken wij alleen op afspraak.
Als u een kind hebt gekregen, doet u binnen 3 dagen aangifte van de geboorte in de gemeente waar het kind is geboren. In Alblasserdam doet u digitaal de geboorteaangifte. Ons digitale loket is 24 uur per dag open.
Uw kind is geboren op | U doet aangifte op |
---|---|
zondag | maandag, dinsdag of woensdag |
maandag | dinsdag, woensdag of donderdag |
dinsdag | woensdag, donderdag of vrijdag |
woensdag | donderdag, vrijdag of maandag |
donderdag | vrijdag of maandag |
vrijdag | maandag of dinsdag |
zaterdag | maandag of dinsdag |
Eindigt de laatste dag in het weekend of op een feestdag? Dan schuift de termijn 1 dag op. Feestdagen zijn:
- Nieuwjaarsdag
- Goede vrijdag
- 2e Paas- en Pinksterdag
- Koningsdag (27 april)
- Bevrijdingsdag (5 mei)
- Hemelvaartsdag
- 1e en 2e Kerstdag
U kunt digitaal geboorteaangifte doen als:
- tenminste 1 van beide ouders de Nederlandse nationaliteit heeft
- u DigiD hebt (van beide ouders als zij niet getrouwd zijn of geen registratie partnerschap hebben)
- u een ondertekende geboorteverklaring van verloskundige of arts hebt
- u vóór de geboorte een akte van erkenning hebt laten opmaken, wanneer de ouders niet getrouwd zijn of geen registratie partnerschap hebben
Doet u als ouder zelf aangifte van uw stil geboren (levenloos) kind? Maak daarvoor dan een persoonlijke afspraak met team Specials via telefoonnummer 14 078.
Digitaal geboorteaangifte doen (duidelijk per stap beschreven)
Lees meer informatie over DigiD
Lukt het u niet om uw aangifte digitaal aan ons door te geven? Dan maakt u een afspraak voor aan de balie. Of u belt 14 078.
Afhandeling
Wij controleren uw aangifte en maken een akte op. Als u in Alblasserdam woont, krijgt u van ons een brief op het woonadres van het kind. Daarin leest u
- met welke gegevens wij uw kind hebben opgenomen in onze Basisregistratie personen (BRP)
- het Burgerservicenummer
Wij geven u namens de Gemeente Alblasserdam graag een kraamcadeautje. U krijgt daarvoor een brief thuisgestuurd waarmee u het cadeautje na 1 juli bij het gemeentehuis mag ophalen.
Woont uw kind in een andere gemeente? Dan krijgt u van de woongemeente deze informatie thuis gestuurd. Dit kan enkele dagen duren.
De vader is verplicht aangifte te doen. Is de vader verhinderd of is er geen vader? Dan mag u aangifte doen als:
- u de (mee)moeder van het kind bent
- u bij de geboorte aanwezig was
- het kind in uw woning is geboren
- u het hoofd of een gemachtigde bent van het ziekenhuis of de inrichting waar het kind is geboren
Als moeder niet getrouwd is of geen registratie partnerschap heeft, vermelden wij alleen de moeder in de akte. Als beide ouders voor de geboorte een akte van erkenning hebben laten opmaken, nemen wij beide ouders op. Bij het 2e kind uit uw relatie mag moeder een schriftelijke verklaring van erkenning meegeven bij de aangifte. We nemen na de aangifte van geboorte ook direct de erkenning op.
Meer lees u op onze pagina Erkenning .
Als ouders getrouwd zijn of een registratie partnerschap hebben, krijgt uw kind automatisch de achternaam van vader. U mag ook kiezen voor de achternaam van moeder. Daarvoor maakt u samen de akte van naamskeuze op. Dit doet u vóór de geboorte of tijdens de geboorteaangifte aan de balie van uw gemeente. U mag 1x de achternaam kiezen. De achternaam voor uw 1e kind (automatisch of gekozen) geldt voor alle volgende kinderen uit uw relatie.
Dubbele achternaam kind
Vanaf 1 januari 2024 kunt u uw 1e kind (met de Nederlandse nationaliteit) de achternamen van beide ouders geven. Dit kan bij kinderen geboren op (of na) 1 januari 2024. U mag niet meer dan 2 achternamen geven. U kiest uit de achternaam van de moeder, de andere ouder of een combinatie van de achternamen. Deze dubbele achternaam geldt ook voor alle volgende kinderen van deze ouders. Het is niet verplicht een dubbele achternaam te kiezen.
U maakt een afspraak bij de gemeente vóór de geboorte of tijdens de geboorteaangifte om de achternaam van uw kind vast te leggen. U komt hiervoor samen naar de Gemeentewinkel.
U leest meer over welke achternaam u kunt kiezen voor uw kind op de website van de Rijksoverheid
Overgangsregeling al geboren kinderen
Als het oudste kind op (of na) 1 januari 2016 is geboren, kunt u als ouders gebruik maken van een overgangsregeling. Hierdoor mag u vanaf 1 januari 2024 alsnog een dubbele achternaam kiezen voor uw kinderen. U kiest samen welke namen u doorgeeft en in welke volgorde. De gekozen naam geldt voor alle kinderen van deze ouders. Deze overgangsregeling geldt voor 1 jaar, van 1 januari tot en met 31 december 2024.
De keuzemogelijkheid is er ook voor het ná 1 januari 2016 geboren en overleden kind of het levenloos geboren kind.
Binnenkort kunt u een afspraak maken om bij de gemeente de achternaam van uw kind vast te leggen. U komt hiervoor samen naar de Gemeentewinkel. Wij verwachten hiervoor veel afspraken. Houd er rekening mee, dat uw keuze uiterlijk 31 december 2024 bij de gemeente vastligt.
De kosten voor de akte van naamskeuze is voor
• € 75,- voor het oudste kind van 2 ouders
• € 50,- voor elk volgend kind van dezelfde ouders
Let op: verandert u de achternaam van uw kind en heeft het een eigen identiteitsbewijs? Dan vraagt u deze opnieuw aan na de wijziging. U betaalt de kosten voor een nieuw paspoort of ID-kaart.
Is uw kind in het buitenland geboren en komt hij/zij in Nederland wonen? Dan schrijven wij uw kind in met de gegevens zoals op de geboorteakte vermeldt staan. Deze 1e inschrijving doet u in de gemeente waarin uw kind komt te wonen.
Meer informatie leest u op de pagina Inschrijven vanuit het buitenland.
Uw verlies is een ingrijpende, verdrietige gebeurtenis. Wij proberen u daarom bij de administratieve kant hiervan zo goed mogelijk te helpen.
Aangifte doen
U doet aangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. Tijdens de aangifte maken wij de 'akte van geboorte (levenloos)' op. De akte is een officiële erkenning dat uw kind geboren is.
Uw kind is lang geleden stil geboren
u toen geen aangifte hebt gedaan mag u dit alsnog doen; het hoeft niet. Is uw kind geboren in Dordrecht? Dan belt u 14 078. We kijken of er misschien toch al een akte bestaat of wat u moet doen om de akte te laten opmaken.
Is er wel een akte van uw kind maar heeft uw kind geen voornaam? Dan passen wij de bestaande akte voor u aan. U maakt daarvoor een afspraak via ons telefoonnummer 14 078.
Uw kind opnemen in de Basisregistratie Personen (BRP)
Is uw kind in Nederland levenloos geboren en wilt u uw kind laten opnemen in de BRP? Dan vraagt u dat voor uzelf aan in de gemeente waar u woont. Als uw partner dit ook wilt, vraag hij/zij dit ook zelf aan. U heeft daarvoor de 'akte van geboorte (levenloos)' van de burgerlijke stand nodig. Het opnemen in de BRP is niet verplicht. Als u zich achteraf bedenkt, kunnen wij op uw verzoek deze registratie verwijderen.
Na de opname in de BRP ziet u via MijnOverheid.nl de naam van uw kind. Deze naam staat ook vermeld op een uittreksel van de BRP.
Wetgeving
U leest meer op de website van de Rijksoverheid: aangifte levenloos geboren kind en opname levenloos geboren kind in BRP.
Heeft u vragen? Vult u dan het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.