Januari 2023

03 januari 2023
  • Informatie over energie besparen

09 januari 2023

De energieprijzen blijven hoog. Dus is het slim om te kijken hoe je energie kunt besparen. Want wat je niet gebruikt, hoef je ook niet te betalen. Om Alblasserdammers hiermee te helpen, organiseert de gemeente informatieavonden.

• Resultaten grond- en wateronderzoek PFAS in moestuinen bekend

12 januari 2023

De resultaten van het onderzoek naar het PFAS-gehalte in de bodem en het water nabij moestuinen zijn bekend. Het onderzoek vond plaats in Dordrecht, Sliedrecht, Papendrecht en Molenlanden. Alle moestuineigenaren in die gemeenten kunnen regen- en kraanwater gebruiken in hun moestuin. Niet iedereen kan slootwater gebruiken.

• Koninklijke Onderscheiding uitgereikt aan mevrouw A.N.L. Maat - de Jong

12 januari 2023

De burgemeester van Alblasserdam heeft op woensdag 11 januari 2023 een Koninklijke Onderscheiding uitgereikt aan mevrouw A.N.L. Maat - de Jong (48). Dit gebeurde tijdens een feestelijke nieuwjaarsbijeenkomst in Cultureel Centrum Landvast in Alblasserdam.

• Chris Noordzij (14 jaar) ontwerpt graffiti op halfpipe

12 januari 2023

De halfpipe in het skatepark aan de Rembrandtlaan is bespoten met graffiti. Het ontwerp van de tekening is gemaakt door Chris Noordzij. Hij is 14 jaar oud en heeft tot zijn 9e altijd in Alblasserdam gewoond. Hij zit momenteel in het tweede jaar van de Praktijkschool de Sprong in Sliedrecht. En ook al woont hij tegenwoordig in Papendrecht, hij komt nog elke twee weken naar het Jeugd-Punt in Alblasserdam. "Het is daar gewoon altijd heel gezellig."

• Nieuwjaarsspeech burgemeester Jaap Paans

17 januari 2023

Op 11 januari 2023 hield de gemeente een nieuwjaarsbijeenkomst. De burgemeester hield een nieuwjaarsspeech. Daarnaast werd ook een Koninklijke Onderscheiding uitgereikt.

• Warme kamers voor alle Alblasserdammers

17 januari 2023

In Alblasserdam zijn een aantal 'warme kamers' voor iedereen die behoefte heeft aan een warme plek. Of dit nu is om de krant te lezen, te studeren, te werken, een praatje te maken of alleen even op te warmen.

• Informatieavonden over energiebesparing

17 januari 2023

Heeft u al gekeken waar u energie kunt besparen of kunt u hierbij wel wat hulp gebruiken? Lees dan snel verder! De gemeente organiseert informatieavonden om inwoners te helpen met energiebesparing. We doen dit samen met Woonkracht10, Stichting Welzijn Alblasserdam en de stichting Drechtse Stromen.

• Gemeentelijke adviescommissie Straatnaamgeving vergadert

18 januari 2023

Op 26 januari 2023 vergadert de gemeentelijke Straatnaamadviescommissie in de Rederij, Cortgene 2, vanaf 14.30 uur.

• Iedereen een huisarts!

19 januari 2023

Woont u in Alblasserdam en kunt u geen huisarts vinden in of dichtbij ons dorp? Laat het ons dan weten via huisartsentekort@alblasserdam.nl.

• Jan Heijkoop waarnemend burgemeester in Alblasserdam

19 januari 2023

Op 31 januari neemt burgemeester Jaap Paans in een buitengewone raadsvergadering na 7,5 jaar afscheid van Alblasserdam. Op donderdag 30 maart wordt naar verwachting de nieuwe kroonbenoemde burgemeester geïnstalleerd. In de tussenliggende periode zal Jan Heijkoop waarnemen als burgemeester.

• Groene Long en gemeente werken samen aan de biodiversiteit

24 januari 2023

Stichting de Groene Long Alblasserdam heeft de rapportage 'Biodiversiteit in Alblasserdam' aangeboden aan wethouder Marten Japenga. In dit rapport staan een aantal suggesties om de biodiversiteit in het dorp te verbeteren. Het gemeentebestuur is blij met deze handreiking.

• Postactie

30 januari 2023

In de week van 30 januari tot 3 februari wordt op een groot aantal scholen in Alblasserdam post verzameld voor mensen binnen het dorp. Alle kinderen kunnen een brief, kaart of tekening maken voor iemand die dat goed kan gebruiken óf gewoon voor iemand die ze een blijk van waardering willen geven. Met deze actie wordt er bijgedragen aan een zorgzaam dorp, waarin we oog hebben voor elkaar.

• Jaap Paans neemt afscheid, ontvangt erespeld en is eerste ereburger van Smart Delta Drechtsteden

31 januari 2023

Vanavond heeft Jaap Paans afscheid genomen als burgemeester van Alblasserdam. Dat gebeurde tijdens een bijzondere raadsvergadering. Daarbij waren als sprekers burgemeester Wouter Kolff van Dordrecht, burgemeester Jan de Vries van Sliedrecht, burgemeester Theo Segers van Molenlanden en Sjoerd Vollebregt namens de Economic Development Board aanwezig. De vertrekkend burgemeester kreeg tijdens de vergadering de erespeld uitgereikt door wethouder Freek de Gier namens het college, vanwege zijn buitengewone verdiensten voor de Alblasserdamse samenleving. Tevens werd hij benoemd tot ereburger van Smart Delta Drechtsteden.