Februari 2023

• Wijzigingen leefgeld en opvang Oekraïense vluchtelingen vanaf - 1 april 2023

01 februari 2023

Voor Oekraïense vluchtelingen veranderen de regels voor leefgeld en opvang. Eerder is gezegd dat de regels op 1 februari 2023 zouden veranderen. In de Drechtsteden is dat niet zo. Hier veranderen de regels vanaf 1 april 2023. De oude regelingen gelden tot 1 april 2023.

• Inwoners mogen per wijk meedenken over fit en groen Alblasserdam

02 februari 2023

De komende zes maanden gaat de gemeente met inwoners in gesprek over hoe Alblasserdam de komende jaren fit en groen gaat worden. Hiervoor organiseert de gemeente per wijk een bijeenkomst, een wijkwandeling en inloopuurtjes. Het is ook mogelijk ideeën te plaatsen op suggestieborden in de wijk of in de brievenbus te doen van het ideeënvraagteken op het Raadhuisplein. Inwoners kunnen er ook voor kiezen een vragenlijst in te vullen.

• Team Handhaving rijdt op nieuwe scooters

03 februari 2023

“Beter zichtbaar en sneller bereikbaar”
    Sinds vorige week rijdt team handhaving op nieuwe scooters in onze gemeente. De scooters zijn volledig elektrisch en duidelijk herkenbaar door de aangebrachte stickers.

• Jan Willem Boersma voorgedragen als nieuwe burgemeester van Alblasserdam

06 februari 2023

De gemeenteraad heeft vanavond de heer Jan Willem Boersma voorgedragen als nieuwe burgemeester voor Alblasserdam. Naar verwachting wordt hij op donderdag 30 maart geïnstalleerd. De gemeenteraad is erg blij met deze kandidaat.

• "Samen gaan we deze klus klaren"

09 februari 2023

Aannemer De Vries Werkendam gaat de renovatie van het zwembad in Alblasserdam uitvoeren. "Het is fijn dat we aan de slag kunnen," vertelt wethouder De Gier. Jan Luijten, directeur van De Vries Werkendam vult hem aan: "Deze klus past perfect bij ons."

• Burgemeester Heijkoop en wethouder de Deugd bezoeken Yunus Emre moskee

17 februari 2023

Afgelopen vrijdagmiddag hebben interim burgemeester Jan Heijkoop en wethouder Margreet de Deugd een bezoek gebracht aan de Yunus Emre moskee om de daar aanwezigen een hart onder de riem te steken en hun steun te betuigen aan de slachtoffers van de zware aardbeving in Turkije en Syrië.

• Marten Japenga bezoekt tentoonstelling watersnoodramp

21 februari 2023

Wethouder Marten Japenga heeft deze week de watersnood-tentoonstelling van de Historische Vereniging West-Alblasserwaard (HVWA) bezocht. "Het is belangrijk dat we deze ramp nooit vergeten. De beelden van de expositie hebben diepe indruk op mij gemaakt."

• Scholieren op bezoek bij technische bedrijven

22 februari 2023

De 9e editie van de Techniekroute is een groot succes geworden. Tijdens dit evenement bezoeken alle leerlingen uit groep 8 van Alblasserdamse basisscholen twee bedrijven in de technische sector. Zo maken ze kennis met technische beroepen. “Dit is een prachtig voorbeeld van samenwerking tussen onderwijs, overheid en ondernemers,” aldus wethouder Freek de Gier. "Beroepsoriëntatie is belangrijk," vult wethouder Margreet de Deugd aan.

• Lokale belastingen binnenkort in uw (digitale) brievenbus

24 februari 2023

In februari verstuurt SVHW namens gemeente en waterschap Hollandse Delta de jaarlijkse lokale belastingaanslagen via Mijn Overheid en per post.