Flexwoningen De Loopplank eind 2024 bewoonbaar

Het college van burgemeester en wethouders van Alblasserdam besloot in maart 2023 dat er tijdelijke woningen (‘flexwoningen’) komen aan de Pieter de Hoochplaats. De woningen, op de plek van de voormalige basisschool De Loopplank, zijn naar verwachting eind 2024 bewoonbaar. Woonkracht10 en de gemeente voegen, in afstemming met de gevormde klankbordgroep met direct-omwonenden, maximaal 47 woningen toe aan de Alblasserdamse woningmarkt. Wethouder Margreet de Deugd is blij met dit plan: “Iedere woning die we kunnen toevoegen in Alblasserdam, lost een woonvraag op.”

In eerdere berichtgeving is aangegeven dat de eerste bewoners begin 2024 hun intrek zouden nemen. Dat wordt nu waarschijnlijk eind 2024. De vertraging is veroorzaakt door de aangetroffen vleermuizen in en rond de bestaande school. Na nader onderzoek en in afstemming met de ecoloog, zijn er ten behoeve van de aanwezige vleermuizen, zogenaamde mitigerende maatregelen genomen in de vorm van het ophangen van verschillende vleermuiskasten.

Vervolg

Uiterlijk 31 december dit jaar wordt door Woonkracht10 de Omgevingsvergunning aangevraagd om af te wijken van de huidige bestemming van De Loopplank. Vervolgens gaat de aanvraag naar de gemeente voor de benodigde adviezen en instemmingen. Het college van B&W dient binnen 14 weken na indiening in te stemmen met de afwijking van het bestemmingsplan. Na deze instemming gaat de reguliere bezwaartermijn van 6 weken in.

Maximaal 47 woningen

In het concept-stedenbouwkundig plan liggen twee scenario’s op tafel. Variant 1 biedt totaal 40 tijdelijke woningen, variant 2 voegt 47 tijdelijke woningen toe aan de lokale woningvoorraad. Beide varianten bieden zowel grondgebonden eengezinswoningen als gestapelde woningen, een optie voor een gemeenschappelijke ruimte en extra parkeerplaatsen. De eerste tekeningen zijn inmiddels gedeeld met de klankbordgroep. Daarin zitten diverse bewoners uit de wijk rondom De Loopplank. Zij voorzien de gemeente en Woonkracht10 van advies. Wethouder de Deugd: “Ik ken de gevoelens uit de buurt. Juist door samen te werken, komen we tot een breed gedragen plan. Het doel is extra woningen in een fijne en leefbare buurt. Het is mooi om te zien dat we hier met bewoners, de woningcorporatie en de gemeente stappen zetten.”