• Nieuw grondstoffenplan in voorbereiding

18 april 2024

De gemeente Alblasserdam werkt samen met HVC aan een nieuw plan rondom afval. Het doel hiervan is het aantal kilo’s restafval te verminderen. Want er zitten nog steeds veel bruikbare grondstoffen tussen het afval dat de verbrandingsoven in gaat. Dat is niet alleen zonde van de materialen, maar het verbranden van afval wordt ook steeds duurder.

• Belangstellingsregistratie Hawker Typhoon Kortland

18 april 2024

Stafofficier Vliegtuigbergingen van het ministerie van Defensie heeft dit jaar de vliegtuigresten geborgen van een op 28 september 1944 gecrashte Hawker Typhoon. De gemeente, maar ook stichtingen, verenigingen en musea kunnen zich aanmelden voor de belangstellingsregistratie om wrakdelen in bruikleen te nemen. Aanmelden kan tot 3 mei 2024.

• Adoptie oorlogsmonument op 24 april door leerlingen van IKC De Twijn

17 april 2024

In Alblasserdam wordt jaarlijks het oorlogsmonument aan de Polderstraat 'geadopteerd' door een basisschool uit ons dorp. Door middel van een kranslegging nemen zij het monument symbolisch onder de hoede. Dit jaar gebeurt dit door leerlingen uit groep 8 van IKC De Twijn. De plechtigheid is op woensdag 24 april 2024 om 11.00 uur bij het monument aan de Polderstraat.

• Advies geen eieren eten van hobbykip blijft van kracht

11 april 2024

Nu de lente is begonnen, begint ook het legseizoen voor kippen. Uit de resultaten van het onderzoek naar PFAS in eieren van hobbykippen (van particulieren) bleek in december dat er te veel PFAS in zit. RIVM en GGD Zuid-Holland Zuid gaven daarbij het advies om deze eieren niet te eten. Dit advies geldt nog steeds. We brengen dit advies opnieuw onder de aandacht, omdat de kippen nu weer beginnen met leggen.

• Vragenlijst voor huiseigenaren over woningisolatie

04 maart 2024

Woningisolatie zorgt voor lagere stookkosten en meer comfort. Ook levert het een bijdrage aan de energietransitie. Daarom willen we woningeigenaren stimuleren hun huis te isoleren. De gemeente stelt hiervoor geld en middelen ter beschikking. Zo krijgen inwoners gratis advies op maat en mensen met een laag inkomen krijgen (een deel van) de kosten vergoed.

• Gemeente Alblasserdam zet zich in voor schuldenrust

01 maart 2024

Wethouder de Deugd heeft gisteren een convenant ondertekend dat gaat over de manier waarop schulden worden geïnd. Het convenant regelt dat de gemeente in haar rol als schuldeiser in principe altijd meewerkt aan schuldregelingen. Dat bevordert schuldenrust en perspectief bij de inwoners.

• Zonnedak-project SchooneZon officieel van start

29 februari 2024

Vanmiddag was Marten Japenga, wethouder duurzaamheid, aanwezig bij het officiële startsein van het project SchooneZon in Nieuw-Lekkerland. Op de staldaken van de familie Damsteegt worden 730 zonnepanelen geïnstalleerd. Een mooi voorbeeld van het lokaal opwekken van schone, duurzame energie.

• Verkenning locaties voor windmolens in de Alblasserwaard

12 februari 2024

Zonnepanelen en windmolens zijn een goede manier om lokaal duurzame energie op te wekken. In de regionale energiestrategie (RES) hebben we afgesproken dat er meer windenergie moet komen. Daarom gaan de gemeenten Molenlanden en Gorinchem op zoek naar geschikte locaties voor windmolens. Inwoners uit de hele regio worden uitgenodigd om mee te denken.

• Nieuwe website voor vragen over energiebesparing in en om je huis

12 januari 2024

Voor onafhankelijk advies over energiebesparing, isolatie en andere duurzaamheidsmaatregelen kunnen inwoners van Alblasserdam terecht op het platform Duurzaam Drechtsteden. Ook is er informatie te vinden over subsidies en financiering.

• Teveel PFAS in eieren van hobbykippen

21 december 2023

Advies RIVM en GGD ZHZ: eet geen eieren van hobbykippen. Ruim driekwart van de geteste eieren van hobbykippen in de regio Zuid-Holland Zuid en Altena bevatten te hoge gehaltes aan verschillende soorten PFAS bevatten. Dit blijkt uit een eerste analyse van het eieronderzoek, dat in opdracht van de gemeenten Dordrecht, Molenlanden, Papendrecht en Sliedrecht wordt uitgevoerd. Zowel het RIVM als de GGD Zuid-Holland Zuid adviseren mensen uit de regio uit voorzorg voorlopig geen eieren meer te eten van hobbykippen en vervolgonderzoek af te wachten. Eieren uit supermarkten en winkels zijn wel veilig. Er is geen directe link te leggen tussen de vervuiling van de eieren en Chemours.