• Koninklijke onderscheiding voor vier Alblasserdammers

26 april 2024

Burgemeester Jan Willem Boersma heeft op vrijdag 26 april een lintje uitgereikt aan vier Alblasserdammers die zich al jaren op allerlei manieren inzetten voor de samenleving. De heren B. Malda, P. de Paauw, T. Stam en M.G. Timmermans mogen zich nu lid in de Orde van Oranje-Nassau noemen. Hieronder leest u hun verdiensten.

• Bomenonderhoud Edisonweg

23 april 2024

Tussen 29 april en 3 mei voert de gemeente onderhoud uit aan de bomen langs de Edisonweg. Dit is nodig voor de veiligheid. Tijdens de werkzaamheden blijft de weg open. We werken buiten de spits om de overlast zoveel mogelijk te beperken.

• Verlenging inzagetermijn Omgevingsvisie, Bereikbaarheidsvisie en Woonzorgvisie

22 april 2024

De inzagetermijn voor de Omgevingsvisie, de Bereikbaarheidsvisie en de Woonzorgvisie is met twee weken verlengd tot en met 6 mei 2024.

• In actie tegen de wegwerpmaatschappij, Repaircafé in Alblasserdam

22 april 2024

Een stofzuiger, lamp, naaimachine of broodrooster, je kunt het zo gek niet verzinnen of het komt wel eens voorbij in het Repaircafé Alblasserdam. De vrijwilligers Job van der Werff, Pleun Meerkerk en Aad van der Klooster, kijken nergens van op en gaan met elk apparaat aan de slag. "We zijn techneuten in hart en nieren," licht Van der Klooster toe. "Wat het defect ook is, we proberen het altijd te repareren."

• Herinnering: ter inzage leggingen visies

18 april 2024

Vanaf 12 maart ligt ter inzage het ontwerp-Omgevingsvisie, het concept-bereikbaarheidsvisie en het concept woonzorgvisie.

• Nieuw grondstoffenplan in voorbereiding

18 april 2024

De gemeente Alblasserdam werkt samen met HVC aan een nieuw plan rondom afval. Het doel hiervan is het aantal kilo’s restafval te verminderen. Want er zitten nog steeds veel bruikbare grondstoffen tussen het afval dat de verbrandingsoven in gaat. Dat is niet alleen zonde van de materialen, maar het verbranden van afval wordt ook steeds duurder.

• Belangstellingsregistratie Hawker Typhoon Kortland

18 april 2024

Stafofficier Vliegtuigbergingen van het ministerie van Defensie heeft dit jaar de vliegtuigresten geborgen van een op 28 september 1944 gecrashte Hawker Typhoon. De gemeente, maar ook stichtingen, verenigingen en musea kunnen zich aanmelden voor de belangstellingsregistratie om wrakdelen in bruikleen te nemen. Aanmelden kan tot 3 mei 2024.

• Adoptie oorlogsmonument op 24 april door leerlingen van IKC De Twijn

17 april 2024

In Alblasserdam wordt jaarlijks het oorlogsmonument aan de Polderstraat 'geadopteerd' door een basisschool uit ons dorp. Door middel van een kranslegging nemen zij het monument symbolisch onder de hoede. Dit jaar gebeurt dit door leerlingen uit groep 8 van IKC De Twijn. De plechtigheid is op woensdag 24 april 2024 om 11.00 uur bij het monument aan de Polderstraat.

• Advies geen eieren eten van hobbykip blijft van kracht

11 april 2024

Nu de lente is begonnen, begint ook het legseizoen voor kippen. Uit de resultaten van het onderzoek naar PFAS in eieren van hobbykippen (van particulieren) bleek in december dat er te veel PFAS in zit. RIVM en GGD Zuid-Holland Zuid gaven daarbij het advies om deze eieren niet te eten. Dit advies geldt nog steeds. We brengen dit advies opnieuw onder de aandacht, omdat de kippen nu weer beginnen met leggen.

• Gerichte fysiotherapie vanuit de Wmo voor ouderen

03 april 2024

Sinds 1 april 2024 biedt de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 'herstelgerichte ondersteuning' aan. Dit is gerichte fysiotherapie waarbij ouderen voor een langere periode werken aan het versterken van hun ‘explosieve spierkracht’.