Kijk voor de meest actuele informatie over het coronavirus op www.zhzveilig.nl.
Meer informatie vindt u op onze speciale pagina over corona.

Gehandicaptenparkeerkaart

Regel uw zaken zoveel mogelijk online. Door het coronavirus werken wij alleen op afspraak en houden wij 1,5 meter afstand. Hierdoor hebben wij minder balies bezet dan u van ons gewend bent. Het kan voorkomen dat het daardoor niet lukt om op korte termijn een afspraak te maken. Wij vragen uw begrip hiervoor. Heeft u zaken te regelen die niet kunnen wachten? Bel ons daarover op telefoonnummer 14 078, wij denken graag met u mee in oplossingen.  

Op deze pagina vindt u informatie over de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart.

Kosten

  • € 50,80 wanneer voor u geen medisch advies nodig is
  • € 131,85 wanneer voor u wel een medisch advies nodig is 

Aan de balie betaalt u met de pin. Alleen als pinnen echt niet mogelijk is, accepteren wij ook gepast contant geld.

U krijgt geen geld terug als u uw aanvraag intrekt of als de gemeente uw aanvraag afwijst.

Afhandeling

Binnen 12 weken krijgt u bericht van ons.

Online regelen

Aanvraag gehandicaptenparkeerkaart    hiervoor heeft u DigiD nodig

Soorten gehandicaptenparkeerkaarten

Er zijn 4 verschillende gehandicaptenparkeerkaarten:

  • bestuurderskaartp
  • passagierskaart
  • bestuurders-/passagierskaart
  • instellingenkaart

U mag een gehandicaptenparkeerkaart niet uitlenen.

Medisch advies

Bij de 1e aanvraag gehandicaptenparkeerkaart moet u altijd voor een medisch advies naar een arts van Argonaut Advies. De arts van Argonaut bepaalt daarna of u een volgende keer opnieuw een medisch advies nodig heeft. Dit vermeldt hij in uw dossier.

Heeft u in 2018 of later een nieuwe gehandicaptenparkeerkaart aangevraagd of een verlenging van uw oude kaart? Dan krijgt u ruim op tijd van ons een brief met informatie over uw nieuwe aanvraag. U leest in de brief de kosten van het medisch advies en de gehandicaptenparkeerkaart. Wanneer u geen medisch advies nodig heeft, vermelden wij alleen de kosten van de gehandicaptenparkeerkaart in de brief.

Hoe lang duurt het?

Uw aanvraag duurt maximaal 12 weken. Als u eerst voor een medisch advies naar het spreekuur moet, stuurt de gemeente uw aanvraag door naar Argonaut. U krijgt van hen een oproep voor het spreekuur aan het Stationsplein 17 in Dordrecht. De arts beoordeelt of u aan de voorwaarden voldoet en geeft hierover advies aan de gemeente. De arts mag met uw toestemming bij uw huisarts of specialist informatie opvragen. Met het advies van Argonaut neemt de gemeente een beslissing. U krijgt een brief met onze beslissing.

Voorwaarden

Bestuurderskaart

  • als u door ziekte of handicap voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer kunt lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator

Passagierskaart

  • als u door ziekte of handicap voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer kunt lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator
  • als u bij vervoer van deur tot deur volledig afhankelijk bent van hulp van de bestuurder

Instellingenkaart

  • als uw instelling mensen met een handicap vervoert die zelf ook voor een bestuurderskaart of passagierskaart in aanmerking komen
  • als uw instelling valt onder Algemene wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)
Meenemen bij het ophalen

U, of iemand anders, neemt bij het ophalen van uw gehandicaptenparkeerkaart (GPK) mee:

  • uw pasfoto
  • een geldig identiteitsbewijs (bijvoorbeeld uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
  • het afhaalbewijs
  • uw oude GPK, als u deze eerder heeft gehad

Afspraak ophalen gehandicaptenparkeerkaart

Per post of aan de balie regelen

Per post

U print het formulier aanvraag gehandicaptenparkeerkaart (pdf, 73 kB), vult dit in en stuurt het op naar de gemeente.

Aan de balie

U maakt hiervoor een afspraak direct online of u belt met de gemeente op nummer 14 078. Een instellingenkaart kunt u alleen digitaal aanvragen.

Vernieuwen kaart

U vraagt ongeveer 2 maanden voordat uw gehandicaptenparkeerkaart verloopt, een nieuwe kaart aan bij de gemeente. Als na uw aanvraag blijkt dat voor u opnieuw een medisch advies nodig is, krijgt u daarvoor een oproep van Argonaut.

Kaart kwijt of gestolen

U meldt de vermissing door:

U ontvangt daarna een afhaalbewijs per post. U neemt het afhaalbewijs, een pasfoto en een geldig identiteitsbewijs mee naar de balie. Na betaling van € 10,75 krijgt u de nieuwe kaart mee. De nieuwe kaart is net zo lang geldig als de kaart die u kwijt bent.

Bijzondere bijstand (bijdrage in de kosten)

Via de Sociale Dienst Drechtsteden kunt u bijzondere bijstand aanvragen wanneer u de kosten voor de (hele) aanvraag gehandicaptenparkeerkaart of gehandicaptenparkeerplaats niet kunt betalen.

De aanvraag doet u via de Sociale Dienst Drechtsteden. U bereikt hen van maandag tot en met vrijdag via telefoonnummer 078 770 89 10

  • tussen 10.00 en 12.00 uur en
  • tussen 13.00 en 15.00 uur
Meer informatie

Voor meer informatie stelt u uw vraag via het webformulier. Binnen 5 werkdagen ontvangt u een antwoord van ons.

  • voorkom auto-inbraak en diefstal van uw gehandicaptenparkeerkaart met een Kaartkluis
  • meer informatie over het gebruik van een gehandicaptenparkeerkaart op de website van de ANWB