Gehandicaptenparkeerkaart

Regel uw zaken zoveel mogelijk online. Moet u toch naar de Gemeentewinkel komen? Maak dan een afspraak

Argonaut heeft een vertraging bij medische adviezen. Hierdoor krijgt u een latere reactie van ons dan u gewend bent. Onze excuses daarvoor. 

Als u door een ziekte of handicap niet zelfstandig 100 meter of meer kunt lopen, kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Met de gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Als u niet zelf kunt rijden, kunt u een passagierskaart aanvragen. U moet dan bij vervoer van deur tot deur volledig afhankelijk zijn van de hulp van de bestuurder. Degene die u vervoert, kan dan op een gehandicaptenparkeerplaats parkeren.

Kosten

  • 1e aanvraag of vernieuwing van uw gehandicaptenparkeerkaart met medisch advies: 
    • aanvraag bij de gemeente € 50,80
    • vervangende kaart bij vermissing of diefstal € 10,75
    • bijdrage in de kosten van het medisch advies € 81,05
  • als bij vernieuwing van uw gehandicaptenparkeerkaart geen medisch advies nodig is betaalt u € 50,80

Aan de balie betaalt u met de pin. Alleen als pinnen echt niet mogelijk is, accepteren wij ook gepast contant geld.

U krijgt geen geld terug als u uw aanvraag intrekt of als de gemeente uw aanvraag afwijst.

Afhandeling

Binnen 12 weken krijgt u bericht van ons.

Online regelen

DigiD-logo Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen  Lees meer over DigiD

Alleen voor instellingen: Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen

Voorwaarden

Bestuurderskaart

  • u kunt door ziekte of handicap voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator
  • u kunt zelf rijden
  • de kaart staat op uw naam en kunt u in elke auto gebruiken. U mag uw gehandicaptenparkeerkaart niet uitlenen

Passagierskaart

  • u kunt door ziekte of handicap voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator
  • u kunt niet zelf rijden
  • u bent bij vervoer van deur tot deur volledig afhankelijk van hulp van de bestuurder
  • de kaart staat op uw naam. Als u meerijdt, mag de bestuurder de kaart gebruiken. U mag uw gehandicaptenparkeerkaart niet uitlenen

Instellingenkaart

  • uw instelling is een zorginstelling die bewoners met een beperking vervoert. Deze bewoners komen zelf voor een bestuurders- of passagierskaart in aanmerking
  • uw instelling valt onder de Algemene wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)
Geen gebruik meer maken

Om redenen komt het voor dat u geen gebruik meer maakt van de gehandicaptenparkeerkaart. U stuurt de kaart dan terug naar de gemeente Dordrecht. Schrijf een briefje met de reden waarom u de kaart terugstuurt, bijvoorbeeld door overlijden van de houder van de kaart.

Wij geven de informatie door aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en registreren uw teruggave. U mag de kaart niet zelf weggooien! 

De kaart stuurt u in een envelop zonder postzegel op naar:
Gemeente Dordrecht
Stadswinkel Parkeren
Antwoordnummer 50
3300 VB  Dordrecht

De gemeente Dordrecht behandelt de aanvragen gehandicaptenparkeerkaart voor de gemeente Alblasserdam. 

Per post regelen

Heeft u geen mogelijkheid om uw aanvraag via DigiD te doen? Stuur dan uw volledig ingevulde aanvraag gehandicaptenparkeerkaart (pdf 70 kB) per post op naar:

Gemeente Dordrecht

Stadswinkel

Postbus 8

3300 AA Dordrecht

De gemeente Dordrecht voert namens de gemeente Alblasserdam deze werkzaamheden uit.

Bijzondere bijstand (bijdrage in de kosten)

Via de Sociale Dienst Drechtsteden kunt u bijzondere bijstand aanvragen wanneer u de kosten voor de (hele) aanvraag gehandicaptenparkeerkaart of gehandicaptenparkeerplaats niet kunt betalen.

De aanvraag doet u via de Sociale Dienst Drechtsteden. U bereikt hen van maandag tot en met vrijdag via telefoonnummer 078 770 89 10

  • tussen 10.00 en 12.00 uur en
  • tussen 13.00 en 15.00 uur
Meer informatie

Lukt het u niet om uw aanvraag digitaal te regelen? Bel ons dan via telefoonnummer 14 078, wij denken graag mee in oplossingen. Een instellingenkaart vraagt u altijd digitaal aan.

Staat uw vraag er niet bij? Vul het contactformulier in en binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.