Oog voor jonge talenten in Alblasserdam

Vandaag is het Wereld Jonge Talentendag. Deze dag is in het leven geroepen door de Verenigde Naties. Jongeren zijn creatief, energiek en hebben goede ideeën. Toch worden hun talenten nog niet altijd benut. Het is belangrijk dat ze de kans krijgen om hun talenten te ontdekken én ontwikkelen. Als gemeente steunen we graag lokale initiatieven die zich hiervoor inzetten. Een mooi voorbeeld is het Young Leaders programma dat Stichting Jeugd-Punt inzet.

Jonge leiders

Het Young Leaders programma is ongeveer 10 jaar geleden in Nederland gestart. Jongeren in de leeftijd van 13 tot 18 jaar worden uitgedaagd om hun vaardigheden te ontwikkelen en hun talenten te benutten. Zo leren ze met elkaar verandering te brengen in hun omgeving. Inmiddels zijn er al ruim 2.300 gecertificeerde Young Leaders in Nederland.

In Alblasserdam wordt het Young Leaders programma ingezet door Stichting Jeugd-Punt. De jongeren komen tien keer bij elkaar. Ze gaan aan de slag met vragen als: Wie ben ik en wat kan ik? Wat kan de ander en hoe ga ik daarmee om? Daarbij oefenen ze verschillende vaardigheden, zoals debatteren, samenwerken, voorbereiden op een activiteit, luisteren naar elkaar, zichzelf presenteren en omgaan met hun sterke en zwakke kanten.

Ideeën omzetten in acties

Jongerenwerker Jacco Oude Kotte van Jeugd-Punt vertelt: ´Tijdens het programma ontstaan mooie dingen. Jongeren kiezen een onderwerp dat zij belangrijk vinden. Ze gaan hiermee aan de slag en organiseren een passende activiteit. Vorig jaar wilden de jongeren iets doen rond het thema “meer naar buiten”. Ze organiseerden een hindernisbaan (‘obstacle run’) voor kinderen én ouders. Het hele evenement organiseerden zij zelf, inclusief het aanvragen en beheren van het budget.’

Dit jaar gingen jongeren aan de slag met het organiseren van een zaalvoetbaltoernooi in Sporthal Blokweer. Het toernooi had maar liefst 35 deelnemers en er was evenzoveel publiek. Jongerenwerker Jacco legt uit: ‘Het is soms lastig om deze jongeren in beweging te krijgen. Motiveren is dan heel belangrijk. Aan het einde van het programma waren de jongeren trots op wat ze met elkaar hadden bereikt. Ze gaven aan dat het beter ging dan verwacht. Ze gaven ook aan in de toekomst nog eens iets te willen organiseren. Dat is precies wat we willen bereiken: dat jongeren leren hoe ze zelf iets kunnen opzetten of veranderen in hun omgeving.’

Leiders van de toekomst

In juni ging ook een derde groep Young Leaders in debat met de gemeenteraad. Wethouder Margreet de Deugd was hierbij aanwezig en vertelt: ‘Het was inspirerend om te zien hoe betrokken jongeren zijn bij hun omgeving en welke goede ideeën zij hebben. In dit geval ging het om een groep jonge meiden. Er is behoefte aan meer vrouwelijk leiderschap. Programma’s als deze zijn daarin heel belangrijk.’

Inhoudelijk was het debat ook waardevol. Wethouder Margreet de Deugd legt uit: ‘Voor ons als bestuurders is het belangrijk om te horen hoe verschillende generaties denken over wonen, werken en leven. We zeggen niet voor niets: Sámen zijn we Alblasserdam. We willen een fijn dorp voor iedereen.´ Na afloop van het debat ontvingen de jongeren hun certificaat voor het programma. Deze werd uitgereikt door Tessa Stegman, het jongste raadslid en de enige vrouw in de raad. Zij heeft ook meegewerkt aan het programma.

Kijk voor meer informatie op de website van Jeugd-Punt Alblasserdam.