Energietoeslag in april voor deel Alblasserdammers

Inwoners met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum die in 2022 energietoeslag ontvingen, krijgen deze maand 300 euro. Het bedrag wordt automatisch overgemaakt aan de inwoners die hier recht op hebben. Zij hoeven dus geen aanvraag te doen. Zij hebben een brief ontvangen met meer informatie.

Waarom deze toeslag?

De hoge energiekosten kunnen in 2023 ook nog steeds financiële problemen veroorzaken bij vele inwoners van de Drechtsteden. Het Rijk geld heeft geld beschikbaar gesteld om alvast een uitkering te kunnen doen. Daarom hebben drie Drechtstedengemeenten, waaronder Alblasserdam, besloten om in april een energietoeslag uit te betalen. Het is een gift; inwoners hoeven deze niet terug te betalen.

Energietoeslag 2023

De 300 euro wordt afgetrokken van de energietoeslag die later dit jaar nog zal worden uitgekeerd. Het is nog niet duidelijk hoeveel geld het Rijk daarvoor beschikbaar gaat stellen. Ook de gemeenten moeten nog beslissingen nemen over onder andere de hoogte en voorwaarden van de toeslag. We willen hier niet op wachten en inwoners met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum eerder ondersteunen. Als er meer bekend is over de energietoeslag 2023 brengen we dit natuurlijk onder de aandacht. Hierbij gelden waarschijnlijk andere voorwaarden dan bij de energietoeslag 2022. Meer informatie over de energietoeslag vindt u op de website van de Sociale Dienst Drechtsteden.

Hulp bij geldzaken

Heeft u geldzorgen of schulden? Of vindt u het lastig om met geld om te gaan? Dan kunt u terecht bij het Brughuis of de Sociale Dienst. Zo is er bijvoorbeeld hulp bij thuisadministratie, hulp bij het betalen van rekeningen en hulp bij schulden. De hulp is gratis. Kijk op onze pagina over hulp bij geldzaken of de pagina van de Sociale Dienst Drechtsteden. U kunt ook langsgaan bij het Brughuis aan de Ieplaan 2 of bellen met 078 202 11 11. De klantenservice van de Sociale Dienst kunt u bellen op 078 770 89 10.

Landelijk Noodfonds Energie

Als u hoge maandelijkse energiekosten heeft, komt u misschien in aanmerking voor het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit fonds betaalt een deel van de energierekening van oktober 2022 tot en met maart 2023. U kunt tot en met 30 april 2023 een aanvraag doen bij het Noodfonds voor de hele periode. Kijk op de website van het Noodfonds Energie voor informatie over de voorwaarden en de aanvraag.