Evenement organiseren
Een voor publiek toegankelijke ‘verrichting van vermaak’ valt onder evenement.
Denk hierbij aan:
- een optocht
- muziekfeest
- braderie
- straatfeest
- wedstrijd
Een evenement kan in de buitenlucht of binnen zijn.
Voor het organiseren van een evenement is het doen van een melding vaak al voldoende. In enkele situaties heeft u een vergunning nodig. De organisator doet minstens 4 weken voorafgaand aan het evenement melding aan de burgemeester. Onder de meldingsplicht valt een evenement:
- straatfeest, buurtbarbecue of kleinschalige activiteit in de open lucht;
- dat plaatsvindt tussen 09.00 en 23.00 uur;
- waarbij het geluidsniveau tot 10 meter niet hoger is dan 80 dB;
- dat geen belemmering vormt voor het verkeer en hulpdiensten
- waarbij geen verkeersmaatregel(en) nodig is;
- waarbij geen extra politiecapaciteit nodig is;
- waarbij een gecertificeerd object nodig is met een oppervlakte van maximaal 25 m2 per object;
- waarbij geen ander evenement in de buurt plaatsvindt;
- wanneer de organisator aanwezig is;
- dat onder een niet-commerciële organisator valt;
Voor andere evenementen dan hierboven genoemd, heeft u een vergunning nodig. Een vergunning vraagt u uiterlijk aan:
- 12 weken voor het evenement aan als deze valt binnen type A; Klein evenement zonder aanvullende veiligheidsmaatregelen. Denk hierbij aan klein buurtfeest, poppentheater, lampionoptocht, kleine braderie, kleine rommelmarkt
- 14 weken 12 weken voor het evenement aan als deze valt binnen type B; Evenement met gemiddeld risico voor de directe omgeving. Aanvullende veiligheidsmaatregelen zijn wel nodig. Verwacht publiek komt meestal uit het dorp. Denk hierbij aan: circus, kermis, braderie met kramen op Raadhuisplein, sportevenement en skeelertocht
- 16 weken voor het evenement aan als deze valt binnen type C: Evenement met een hoog risico voor de omgeving of dorp. Aanvullende maatregelen zijn vereist. Verwacht publiek komt ook van buiten het dorp. Denk hierbij aan: popconcert, braderie door het dorp, feest met een DJ
Met uw aanvraag voor een vergunning stuurt u altijd mee:
- Situatietekening met daarop:
- plaats van object(en)/tijdelijk bouwsel
- wegafzetting(en)
- de oppervlakte van het evenement
- calamiteiten/veiligheidsplan
- draaiboek (bij een grootschalig evenement)
Vraagt u een vergunning aan voor het organiseren van een straatfeest? Vermeld daarbij dan het volgende:
- de plaats, het tijdstip en de aard van het evenement
- het verwachte aantal deelnemers
Aanvraag
U print het formulier en stuur dit volledig ingevuld en met bijlage op naar:
Gemeente Alblasserdam
T.a.v. College van B&W
Postbus 2
2950 AA Alblasserdam
Aanvraag evenementenvergunning
Als u twijfelt waarbinnen uw evenement valt, stel daarover dan uw vraag aan de gemeente via de rechterkolom.
Meer informatie over de kosten vindt u in de legesverordening van Alblasserdam.
De burgemeester verleent de vergunning op basis van de door u verstrekte gegevens. Aan het toekennen van een vergunning verbindt de burgemeester regels en wetten. Deze hebben betrekking op:
- plaats en tijd
- technische voorzieningen en de totale inrichting
- beveiliging en de veiligheid van de personen of goederen
- het voorkomen van ernstige hinder rondom voor en door toeschouwers en derden
- brandveiligheid
- belang van het verkeer
- verwachte belangstelling / aantal bezoekers
Wij vragen over uw aanvraag advies bij onder andere politie en brandweer.
De gemeente mag de vergunning weigeren. Redenen daarvoor zijn onder andere:
- openbare orde en veiligheid
- volksgezondheid
- bescherming van het milieu
- voorkomen of beperken van overlast
- verkeersveiligheid of veiligheid van personen of goederen
- gevaar voor zedelijkheid of gezondheid
Op het organiseren van evenementen is de volgende wetgeving van toepassing