Subsidie voor vergroening

Hitte en hoosbuien, we krijgen er steeds vaker mee te maken. Door klimaatverandering komen extreme weersituaties vaker voor en de overlast ervan wordt groter. Om de gevolgen van het veranderende klimaat op te vangen, is vergroenen een goede stap. Het waterschap Rivierenland stelt hiervoor subsidie beschikbaar. Op veel plekken in Alblasserdam krijgt u zelfs 50% van de kosten vergoed.

Maatregelen

Met de subsidie kunnen inwoners in een buurt of wijk verschillende maatregelen nemen. Een regenton is bijvoorbeeld een goede manier om regenwater op te vangen en op een later moment weer te gebruiken. Zo voorkomen we dat alles direct het riool in stroomt. Ook het vervangen van tegels voor groen is een effectieve maatregel. Want de aarde werkt als een soort spons die tijdens een regenbui het water opneemt en het later weer geleidelijk afgeeft aan de omgeving. En planten zorgen ook voor verkoeling bij een hittegolf.

Gemeente

De gemeente Alblasserdam besteedt zelf ook aandacht aan klimaatadaptatie. Vorige week zijn de eerste geveltuinen aangelegd in het dorp. En spoedig volgen er meer. Bij reconstructies leggen we zoveel mogelijk water doorlatende bestrating aan. En waar het kan, plaatsen we extra bomen en struiken. Zo werken we toe naar een fit & groen dorp in de polder.

Subsidie

Voor het nemen van klimaatadaptieve maatregelen kunnen Alblasserdammers subsidie aanvragen bij waterschap Rivierenland. Het is een meerjarige regeling, die bedoeld is om samen met je buurtgenoten de straat, buurt of wijk te vergroenen. Niet alleen groepjes van minimaal drie particulieren kunnen een aanvraag indienen, ook verenigingen en stichtingen zijn welkom. Meer informatie is te vinden op de website van Waterschap Rivierenland.