Scootmobiel Informatiecursus in Alblasserdam

Op dinsdag 16 mei organiseerde Veilig Verkeer Nederland (VVN), samen met de gemeente Alblasserdam, de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid (RPV) Drechtsteden een Scootmobiel Informatiecursus. Ook wethouder Marten Japenga kwam een kijkje nemen. “Steeds meer personen maken gebruik van een scootmobiel, goed dat deze training om veilig te blijven deelnemen aan het verkeer.”

Tijdens de cursus werd uitgebreid stilgestaan bij de verkeerstheorie. Gebruikers van een scootmobiel mogen op de rijbaan, het fietspad en het trottoir rijden. Het is daarom belangrijk de verkeerskennis en de rijvaardigheid van het rijden en gebruik van een scootmobiel op te frissen.

Mevrouw Plaisier vond een scootmobiel in eerste instantie best spannend. “Ik ben er niet zo’n fan van, daarom wilde ik niet meedoen aan deze training, maar ik heb er geen spijt van. Het geeft me zelfvertrouwen.” Japenga complimenteert haar voor haar deelname: “Het is best spannend, maar soms moet je het gewoon doen. Het is belangrijk om mobiel te blijven, maar natuurlijk wel veilig.”

Ook was er uitgebreid ruimte voor het praktijkgedeelte op het parkeerterrein bij Landvast. Een monteur controleerde de scootmobielen, en waar nodig voerde hij kleine reparaties uit. Op een speciaal parcours oefenden de deelnemers vaardigheden samen met de instructeurs van VVN. De oudste deelnemer van de dag, Leen de Waal reed met zijn 96 jaar behendig over het parcours. “Ik ben er zo blij mee. Met mijn scootmobiel maak ik hele mooie tochten, zo kom ik nog lekker buiten.” De wethouder gaf hem zijn bewijs van deelname. “Er staat dat u met veel plezier rijdt, dat vind ik mooi om te horen. Veilig rijden is natuurlijk belangrijk, maar ook met plezier!”

Deelnemer Scootmobiel Informatiecursus met wethouder Marten Japenga

Deelnemers Scootmobiel Informatiecursus in gesprek Deelneemster Scootmobiel Informatiecursus oefent in de praktijk Wethouder Marten Japenga overhandigt certificaten aan deelnemers cursus