Afstuderen in Alblasserdam

Voor Peute Recycling is het “business as usual”, maar voor het ROC Da Vinci College en gemeente Alblasserdam is het een grote stap. Onderwijs, ondernemers en overheid tekenen op 13 april, in de nog kale directiekamer van het nieuwe bedrijfspand van Peute Recycling, een intentieovereenkomst. Zij spreken af dat er in vier jaar tijd minimaal 100 opleidingsplekken beschikbaar zijn die de mogelijkheid bieden om uit te stromen naar werk. Er is nu een klas met 15 leerlingen gestart op de oude locatie van Peute en zij studeren af op de nieuwe locatie in Alblasserdam.

Iedereen verdient een kans

“De Drechtsteden zijn voor ons door het vuur gegaan. Na de brand bij ons bedrijf kwamen wij in gesprek met politieke bestuurders. Wij wilden de Drechtsteden verlaten, omdat wij een groter bedrijventerrein nodig hadden”, begint directeur John van den Heuvel. Wethouder Ramon Pardo vult aan: “Als gemeente zijn we ontzettend blij met de komst van Peute naar deze bijzondere locatie naast het containertransferium. Dit versterkt het goederenvervoer over water en zorgt voor minder verkeer via de A15/N3 en de rest van de wegen in de regio. Het Da Vinci College zorgt ervoor dat het opleidingstraject bij Peute een nieuwe, nog professionelere koers gaat varen. Wethouder Margreet de Deugd zegt: “Ons doel is om mensen met een uitkering of met een afstand tot de arbeidsmarkt hier, in Alblasserdam, een kans aan te bieden om mee te doen. Deze samenwerking tussen overheid, onderwijs en het bedrijfsleven heeft in mijn ogen de toekomst”.

Peute Recycling blijft groeien

John van den Heuvel startte 23 jaar geleden bij een klein bedrijf van 18 medewerkers genaamd Peute Recycling. Tegenwoordig telt Peute 223 medewerkers met vele jubilarissen, want Peute bindt de medewerkers graag voor een langere termijn aan zich. Zo blijven veel van de leerlingen die een kans krijgen bij Peute loyale en enthousiaste medewerkers. John: “Ik durf te zeggen dat wij in Alblasserdam het duurzaamste recyclingbedrijf neerzetten van heel Europa. Wij investeren in ons bedrijf, maar ook in deze samenwerking met de gemeente Alblasserdam en Da Vinci. Wij zijn een sociaal bedrijf, dat zit gewoon in ons DNA. Het aanbieden van een opleiding, om zo uiteindelijk een arbeidscontract aan te bieden, geeft ons al jaren veel voldoening. Het is geweldig om medewerkers te zien groeien”. Robbie Korn is als HR-manager verantwoordelijk voor het begeleiden van het opleidingstraject: “Jong, oud of een andere afkomst? Iedereen is welkom in ons opleidingstraject”.

Een leven lang ontwikkelen met Da Vinci

Elone van Velthuijsen, Nicolette Visser en Jolanda Cörvers vertegenwoordigden het Da Vinci College. De mbo-instelling gelooft erin dat de praktijkopleidingen zo dicht mogelijk bij de arbeidsmarkt georganiseerd moeten worden. Zo zorgen zij ervoor dat de opleidingen naadloos aansluiten bij de behoeftes van de werkgever. De clustering van bedrijven in Alblasserdam maakt deze locatie voor Da Vinci zo interessant. Sectordirecteur Elone van Velthuijsen: “Nederland begrijpt dat mbo-opleidingen ontzettend belangrijk zijn. Dit traject biedt kansen voor iedereen die een afstand heeft tot de arbeidsmarkt. Nicolette Visser (accountmanager) vult aan “Als mbo-opleider bieden wij ook deelcertificaten van een opleiding aan. Dit wordt vaak gecombineerd met het leren van de Nederlandse taal op de werkvloer.”

Interesse?

Het initiatief past in de grotere ambitie om langs de oevers van de Noord, van Kinderdijk tot Papendrecht, een ´leerlint´ voor bedrijven te laten ontstaan. Ondernemers kunnen zich aansluiten bij het opleidingstraject door meer informatie op te vragen bij het Da Vinci College via llo@davinci.nl. Geïnteresseerden in het opleidingstraject kunnen zich aanmelden bij het Brughuis in Alblasserdam aan de Ieplaan 2.

Onderdeel van Smart Delta Drechtsteden

De verhuizing van Peute maakt onderdeel uit van een scala aan plannen vanuit de Smart Delta Drechtsteden. De Drechtsteden, Gorinchem en de provincie Zuid-Holland investeren 22,5 miljoen euro in de regio op de thema's om bijvoorbeeld te innoveren in de maakindustrie en een betere aansluiting te creëren van onderwijs op de arbeidsmarkt. Het Rijk verdubbelt deze investering via de regiodeal Drechtsteden-Gorinchem.

Tekenmoment intentieovereenkomst Peute Recycling, Da Vinci College, Gemeente Alblasserdam