Zwembad Blokweer langer dicht voor onderzoek

De gemeente Alblasserdam heeft besloten om het zwembad Blokweer voor zeker drie maanden te sluiten, om zo een onafhankelijk onderzoeksbureau de ruimte te geven om onderzoek te doen.

Het onderzoeksbureau adviseert de gemeente en Beheer Stichting Sport Alblasserdam (BSSA) over de mogelijke maatregelen om de veiligheid in het zwembad te garanderen. Er worden opties aangeboden om de zwemles te hervatten in een ander zwembad. Gemeente Alblasserdam en BSSA focussen zich op het vinden van oplossingen, ondertussen gaan zij samen evalueren.

Zwemlessen

We zijn blij met de steun van de omliggende zwembaden om gebruik te maken van hun zwembad, zegt Wethouder Kraijo. Door deze steun kunnen de zwemlessen zoveel als mogelijk doorgaan met onze eigen zweminstructeurs, maar dan in een ander zwembad. De ouders en/of verzorgers van alle zwemleskinderen krijgen voor woensdag 16 februari om 12:00 uur een e-mail met de opties die beschikbaar zijn om de zwemles voort te zetten. Na deze inventarisatie wordt de vraag van de zwemkinderen gecombineerd met het aanbod van de andere zwembaden. “Het wordt een hele puzzel om de zwemleskinderen een alternatief te bieden. Wij hopen dat de kinderen zo snel als mogelijk weer kunnen zwemmen.”, zegt voorzitter Lykele Bokhorst. Ouders die geen bericht hebben ontvangen worden verzocht om zelf een e-mail te sturen aan info@blokweer.nl.

Onderzoek

Alblasserdam heeft het eerste 2521 Gewoon Zwemmen bad, een innovatief zwembadconcept. Een onafhankelijk onderzoeksbureau werkt aan een rapport, waarin de maatregelen die nodig zijn om de veiligheid in het zwembad te garanderen worden benoemd. De inschatting van het onderzoeksbureau is dat het zwembad minimaal 3 maanden gesloten blijft. “Het is fijn dat een onafhankelijk onderzoeksbureau de mogelijkheden voor ons zwembad onderzoekt. Daar hebben wij vertrouwen in.”, zegt Lykele Bokhorst. Zodra het rapport is opgesteld, zullen de uitkomsten worden gedeeld.

Vragen voor de gebruikers

Wij begrijpen dat de verlenging van de sluiting van het zwembad voor de vele gebruikers vervelend is. Wij vonden het fijn om te horen dat veel mensen begripvol reageerden. Mensen met een urgente vraag kunnen die stellen via het e-mailadres info@blokweer.nl, om de telefoon niet te overbelasten.

De zwembadbak van zwembad Blokweer is van Roest Vast Staal oftewel RVS. Sinds de opening van het zwembad in 2014 zijn er vernieuwde inzichten over het gebruik van RVS in zwembaden, dit heeft geleid tot aangepaste regelgeving. Daarom monitoren we, volgens de wet- en regelgeving, scherp op de veiligheid. Op dinsdag 1 februari bleek dat veilig gebruik van het zwembad niet kon worden gegarandeerd vanwege roestvorming op de stalen constructie. Omdat veiligheid voorop staat besloten de BSSA en het gemeentebestuur om het zwembad in sportcentrum Blokweer per direct te sluiten. Op maandag 7 februari was het waterpeil in het zwembad met één meter gedaald om de druk op de constructie af te nemen. In overleg met het waterschap werd het zwembadwater gedoseerd en zorgvuldig afgevoerd via de riolering. Vanwege de heftige regenval is het tempo van leegpompen iets afgenomen.

In het filmpje geeft wethouder Kraijo een toelichting op de langere sluiting. BSSA-voorzitter Lykele Bokhorst vertelt over het zwemmen in de buurgemeenten.