Hulp bij armoede en schulden

Wij willen een dorp zijn waar het goed wonen, werken en opgroeien is voor jong en oud. Geldzorgen en schulden kunnen dit in de weg staan. Samen met organisaties in het dorp zoals Schuldhulpmaatje en de Voedselbank proberen wij mensen die van weinig geld moeten rondkomen zo goed mogelijk te helpen.

Aanjager armoedebestrijding

MariĆ«lle VerhoeveOnze armoedebestrijder Mariëlle Verhoeve speelt hierbij een belangrijke rol. Zij kan advies geven als schulden dreigen te ontstaan, bijvoorbeeld na een scheiding of verlies van werk. Ook weet ze wat u kunt doen als u al schulden heeft. Bovendien zet ze zich in voor een betere samenwerking tussen de organisaties in ons dorp die mensen met financiële problemen helpen. Mariëlle Verhoeve is telefonisch bereikbaar via: 06 405 38 723 of per e-mail via: mat.verhoeve@alblasserdam.nl.

 

Campagne 'Kom uit je schuld'

Alblasserdam haakt aan bij de landelijke campagne 'Kom uit je schuld' die bedoeld is om schulden uit de taboesfeer te halen. Zeven mensen die in de schulden zaten, geven de campagne een gezicht. Zij zijn te zien op posters waarop dilemma's staan, bijvoorbeeld 'Zonder cadeau naar die verjaardag of thuisblijven'. Hun schuld staat op de poster afgedrukt. Poster schuldencampagnePraten over het probleem was voor hen de eerste stap naar een oplossing. Ze kwamen in contact met de juiste instanties en kunnen, soms na een langdurig gevecht, weer op eigen benen staan. De campagne loopt twee jaar. Op diverse plekken in het dorp zijn de posters en flyers te zien. Ook op de gemeentenieuwspagina in de Klaroen besteden we aandacht aan hulp bij geldzorgen en schulden.

Kijk voor meer informatie op de website van Kom uit je schuld. Daar leest u ook interviews met de zeven mensen die uit de schulden zijn gekomen.

,,Heb je schulden? Vraag om hulp!"

Alblasserdam haakt aan bij de landelijke campagne 'Kom uit je schuld' die bedoeld is om schulden uit de taboesfeer te halen. Veel mensen met schulden vragen pas om hulp als de problemen hen boven het hoofd zijn gegroeid. ,,Heel jammer'', vindt wethouder Dorien Zandvliet (zie foto). ,, Op het gebied van hulp bij schulden is veel mogelijk. Hoe sneller je erbij bent, hoe makkelijker het is om eruit te komen.''

Dorien ZandvlietZeven mensen die in de schulden zaten, geven de campagne een gezicht. Zij zijn te zien op posters waarop dilemma's staan, bijvoorbeeld 'Zonder cadeau naar die verjaardag of thuisblijven?'. Hun schuld staat in vette cijfers op de poster afgedrukt. Praten over het probleem was voor hen de eerste stap naar een oplossing. Ze kwamen in contact met de juiste instanties en kunnen, soms na een langdurig gevecht, weer op eigen benen staan. ,,Schulden komen voor bij alle groepen in de samenleving. Bij jongeren, bij ouderen en ook bij mensen met een eigen huis en twee auto's voor de deur'', weet Dorien Zandvliet. ,,Maar hoe verschillend ook, mensen met schulden ervaren vaak min of meer dezelfde problemen. De geldzorgen veroorzaken stress en schaamte. Er kunnen spanningen binnen relaties of in een gezin ontstaan, maar ook eenzaamheid of problemen met de gezondheid.''

Bespreekbaar maken

Vroeg ingrijpen is belangrijk om erger te voorkomen. Daar ziet de wethouder een rol weggelegd voor hulpverleners die toch al bij mensen over de vloer komen. Bijvoorbeeld medewerkers van de thuiszorg of van het Centrum voor Jeugd en Gezin. ,,Als zij vermoeden dat bij hun cliënten schulden of financiële problemen spelen, kunnen zij hen de weg wijzen naar een oplossing. Dit geldt natuurlijk ook voor familie, vrienden of buren. Probeer het bespreekbaar te maken.''

Campagne voor jongeren

De wethouder hoopt dat ouders met hun kinderen praten over verstandig omgaan met geld. ,,Sommige jongeren steken zich in de schulden voor een telefoonabonnement terwijl ze misschien niet beseffen wat de gevolgen kunnen zijn voor hun toekomst. Geld dat je niet hebt, kun je niet uitgeven. Dat is nog steeds een verstandige les.'' Om jongeren bewust te maken van geld startte de gemeente onlangs de campagne Moneyfit, met een speciale website, vlogs op social media en bijeenkomsten.

Advies en hulp

Wie advies zoekt over financiële kwesties of hulp bij schulden kan ondermeer terecht bij Mariëlle Verhoeve, de armoedebestrijder van de gemeente, het Bureau Sociaal Raadslieden, Vivenz of de vrijwilligers van Schuldhulpmaatje. Dorien Zandvliet: ,,Vraag om hulp als je er zelf niet uitkomt. Dan ben je niet zwak, maar juist sterk.''

Kijk voor de contactgegevens elders op deze pagina.

Interview over de Kledingbank Alblasserdam

Wim Vos,,Een gratis broek en shirt kunnen veel betekenen voor iemand die bijna geen geld heeft'', zegt Wim Vos, voorzitter van de Kledingbank Alblasserdam. ,,Daarom proberen we de drempel zo laag mogelijk te maken.''

De Kledingbank Alblasserdam huist sinds maart in de voormalige fysiotherapiepraktijk aan de Randweg. Een prima locatie, vindt voorzitter Wim Vos, die zelf om de hoek woont. Voorheen huurde de kledingbank af en toe de ruimte van Koffiebar De Poort. ,,Geen ideale plek, omdat er geen opslagruimte was en de kleding na elke verkoopmiddag weer opgeruimd moest worden'', aldus Vos.

Meer mogelijkheden

Het nieuwe onderkomen is groter en biedt meer mogelijkheden. ,,De kleding voor dames, heren en kinderen kunnen we netjes in aparte ruimtes aanbieden. Dat is ideaal. We draaien hier met circa 12 vrijwilligers, allemaal dames. Toen we naar dit pand verhuisden, hebben de echtgenoten geholpen bij het timmeren van de kledingrekken. De huurprijs die we hier betalen is zeer schappelijk. Gelukkig maar, want we moeten met minimale middelen rond komen.''

Tweede leven

De kledingbank was in het begin nog onderdeel van de Voedselbank. Om subsidie te kunnen krijgen, moest de Kledingbank een stichting vormen met voorzitter, secretaris en penningmeester. Op dat moment kwam Wim Vos in beeld, die de rol van voorzitter op zich nam en de zoektocht naar een nieuwe locatie begon. Hij zet zich met volle overtuiging in. ,,De Kledingbank doet fantastisch goed werk. Mensen krijgen hulp en goede kleding krijgt een tweede leven.''

Ga in gesprek

Aanvankelijk was de Kledingbank bestemd voor mensen met een speciaal pasje. Inmiddels kan iedereen met een bijstandsuitkering kleding uitkiezen bij de Kledingbank. ,,Alle bijstandsgerechtigden hebben hierover een brief ontvangen. Op vertoon hiervan kunnen zij bij ons terecht. Zo proberen we de drempel laag te houden. De belangstelling is sindsdien verdubbeld.'' Toch zijn er ook mensen die het moeilijk vinden om bij de Kledingbank binnen te stappen, denkt Vos. ,,Tegen hen zou ik willen zeggen: kom eens langs en ga met ons in gesprek. We zijn er om te helpen.''

De kledingbank is wekelijks geopend op woensdagmiddag van 13.30 tot 17.00 uur. De locatie aan de Randweg 118 is gemakkelijk bereikbaar. Als u vanaf de Randweg de Vondellaan inrijdt en rechts na 20 meter het voetpad neemt loopt u er recht tegenaan. Wie goede kleding wil doneren, het liefst van het huidige seizoen, kan een mail sturen naar Wim Vos. Hij zorgt dat het wordt opgehaald.

Interview over SchuldHulpMaatje Alblasserdam

Voor mensen met schulden is hulp vragen vaak niet makkelijk. ,,Het wrange is dat het probleem intussen groter wordt'', zegt Kees Brinkman, coördinator bij SchuldHulpMaatje Alblasserdam. ,,Schulden voorkomen is daarom het beste.''Kees Brinkman van SchuldHulpMaatje

De twaalf vrijwilligers van SchuldHulpMaatje in Alblasserdam hebben het druk. ,,Economisch mag het dan goed gaan, daar profiteert lang niet iedereen van. Meer inkomen betekent niet automatisch dat het uitgavenpatroon in balans is. Zeker niet als er ook nog schulden zijn. Bovendien hebben mensen met schulden bijna altijd ook andere problemen'', legt Brinkman uit. ,,Denk aan ziekte, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, scheiding en aan eenoudergezinnen met kinderen. Mensen hebben zoveel aan hun hoofd, dat ze niet goed meer weten welk probleem ze als eerste moeten oppakken.''

Ongeopende enveloppen

De vrijwilligers van SchuldHulpMaatje kunnen helpen om in elk geval financieel de boel weer op orde te krijgen. ,,Wij nemen het probleem niet over'', zegt Brinkman met nadruk. ,,Wij stimuleren, coachen en gaan naast hen staan in de hoop dat ze zelf de draad weer oppakken.  Wij doen het voor maar mensen maken zelf de ongeopende enveloppen open, benaderen zelf hun schuldeisers en brengen zelf hun administratie weer op orde. Wij willen mensen leren om goed met geld en hun omstandigheden om te gaan. Soms lukt dat snel en soms is daar meer tijd voor nodig. Wij hebben geen tijdslimiet. We bouwen juist een langlopende relatie op om mensen te verleiden hun gedrag aan te passen zodat ze een schuldenvrij leven kunnen leiden.''

Doorverwijzen

Als coördinator voert Brinkman het eerste gesprek met de mensen die aankloppen bij SchuldHulpMaatje. ,,Aan de hand van dit gesprek bepaal ik of we hulp kunnen bieden. Meestal is dat zo, al kan dat soms ook betekenen dat ik doorverwijs naar een andere organisatie.'' Als SchuldHulpMaatje iets kan betekenen, schakelt Brinkman een vrijwilliger in. Die bezoekt de hulpvrager thuis om samen met hem of haar de financiële problemen te lijf te gaan. ,,Ik blijf het op een afstand volgen en kan meedenken of adviseren als dat nodig is.''

Moneyfit

Brinkman zou graag zien dat jongeren meer voorlichting krijgen over financiële zaken. Vanaf 18 jaar zijn ze immers zelf verantwoordelijk voor hun financiële zaken. ,,SchuldHulpMaatje heeft samen met het jongerenwerk Jeugd­Punt en de gemeente de campagne Moneyfit gelanceerd. Er is een website met informatie (www.moneyfit.nl)  en we voeren gesprekken met jongeren over geld. Mij valt op dat jongeren vaak slecht voorbereid zijn op hun financiële zelfstandigheid. Ik zou daar graag iets aan doen en hoop op medewerking van  ouders, jeugdleiders van sportverenigingen en uit de geloofsgemeenschappen. Mensen met problemen helpen is goed, maar de problemen voorkomen is beter.''
Foto: Kees Brinkman, coördinator bij SchuldHulpMaatje in Alblasserdam. 'We moeten jongeren beter voorbereiden op hun financiële zelfstandigheid.'

Contact met SchuldHulpMaatje

Meer weten of hulp vragen bij SchuldHulpMaatje in Alblasserdam? Neem contact op met coördinator Kees Brinkman via: 06 - 348 96 787 / shmalblasserdam@gmail.com

Interview over het Financieel Café

Waar loop je tegenaan als je de eindjes aan elkaar moet knopen? Sinds kort kunnen mensen hierover met elkaar in gesprek tijdens het Financieel Café in ParticiPand aan de Lelsstraat 2. Gertjan Zwart van Financieel Cafe
,,Het is een plek waar je je ervaringen kunt delen, elkaar tips kunt geven en advies krijgt waar je zelf om vraagt'', zegt Gertjan Zwart van het Repair Café. Samen met vrijwilligers van de Voedselbank en SchuldHulpMaatje riep hij het Financieel Café in het leven. ,,Wij zochten naar een manier om hulp te bieden zonder te betuttelen. In het Financieel Café zijn de bezoekers de ervaringsdeskundigen. Het liefst houd ik mijn mond.''

Steenrijk, Straatarm

Omdat praten over financiële problemen niet zo makkelijk is, moeten Gertjan en de andere vrijwilligers het gesprek meestal wel op gang brengen. ,,Vaak gebruiken we daarvoor een krantenbericht of een tv-programma. Bijvoorbeeld Steenrijk, Straatarm waarin rijke en arme gezinnen een week ruilen van huis en budget. Door eerst daarover te praten, is het gesprek niet meteen zo persoonlijk.''

Workshops

,,En natuurlijk proberen we zo goed mogelijk in te spelen op vragen die bij bezoekers leven'', vervolgt Gertjan. ,,Denk aan regelingen waar ze wel of niet voor in aanmerking komen. Maar ook: wat zijn de financiële gevolgen van scheiden of het overlijden van een partner. Of de vraag hoe je rondkomt met studerende kinderen. Als mensen meer willen weten van een bepaald onderwerp, kunnen wij deskundigen uitnodigen of workshops organiseren om hier dieper op in te gaan.''

Niet zielig

Wat het met je doet om weinig te besteden te hebben, is soms ook onderwerp van gesprek. ,,Mensen met weinig geld denken weleens dat alle rijke mensen heel veel geld uitgeven. Terwijl er ook genoeg mensen zijn met veel geld die toch zuinig leven. Bijvoorbeeld omdat ze duurzaamheid belangrijk vinden of gewoon niet zoveel waarde hechten aan spullen. Weinig besteden is dus niet altijd zielig.''

Ook het Financieel Café bezoeken?

Het Financieel Café is elke eerste dinsdag van de maand van 14.00 tot ongeveer 15.15 uur in ParticiPand, Lelsstraat 2. Iedereen die wil meepraten over geldkwesties of geldzorgen is van harte welkom.
 

Interview: ,,Ik dacht alleen maar: ik heb gefaald"

André Vis werkt mee aan de landelijke campange 'Kom uit je schuld'

,,Ik kreeg hulp aangeboden. De buurvrouw, mijn familie, de huisarts, maatschappelijk werk. Telkens zei ik: ik ga het zelf doen. Maar ik deed het niet. Ik zat tien jaar op de bank, de fles binnen handbereik. Totdat ik ‘ja’ zei tegen een schuldhulpmaatje."

André Vis (68): ,,Ik had geen administratie. Ik had stapels. Ik dacht: ze doen maar, bij mij valt toch niks te halen. Tien jaar heb ik zo doorgemodderd. Bang voor de bel. Bang voor de brievenbus. Ik kwam nog de deur uit om naar de slijter te gaan."

Hulp uit de omgeving

,,Er werd wel naar me omgekeken. Ik had contact met de huisarts – die hield me in de gaten. Er was – en is – mijn buurvrouw. Ik noem haar ‘buufdinnetje’ – ze weet meer van me dan mijn eigen kinderen. Mijn dochter belde veel. Mijn broer en zus zagen dat ik achteruitging en hebben op een gegeven moment een deel van mijn schulden betaald. We maakten de afspraak dat ik de rest zelf zou aanpakken. Maar dat deed ik niet. En er was meneer Van Dulst, van Maatschappelijk werk in Vianen. Die wilde me helpen met alles uitzoeken. Een goede man. Ik zei: nee, ik ga het zelf doen. Maar dan kwam ik weer thuis, ging weer op de bank zitten en bleef op de bank zitten. Ik deed niks. Ondertussen liepen mijn schulden op tot zo’n 100 duizend euro."

Machteloos gevoel

,,'Je hebt gefaald', zei ik tegen mezelf. Mijn vrouw, met wie ik een goed lopend schoonmaakbedrijf had opgebouwd, ging bij me weg toen ik 50 werd. Ik had het niet zien aankomen. We deden de zaak over aan mijn zoon, maar dat liep niet goed af. Er werd van verschillende kanten misbruik van me gemaakt. De bedrijfsschulden werden op mijn bordje gelegd. Ik wist het, maar voelde me machteloos. Ik voelde me misbruikt." 

Schuldhulpmaatje

,,In 2014 stonden er, onaangekondigd, twee heren op de stoep. Ze waren van Stichting Schuldhulpmaatje, een nieuw vrijwilligersproject. Het was niet van de gemeente, maar werd wel door de gemeente ondersteund. Het was een pijnlijk moment. Een van die mannen was een goede kennis van me – we kenden elkaar van de camping. Maar het maakte ook dat ik me een beetje open kon stellen voor wat ze zeiden. Ze boden me een vrijwilliger aan, die me kon helpen met orde in de chaos scheppen. Een paar dagen later stond Michel op de stoep. Ik was zijn eerste cliënt."       

In drie jaar schuldenvrij

,,Ik kon het eerst niet geloven: zoveel hulp bestaat toch niet? Michel is een heel opbeurend maatje. Hij ging niet alleen mijn stapels ordenen. Hij wilde ook mijn verhaal horen. We praatten veel. Deze helpende hand kon ik wel toelaten. Onze relatie werd vriendschappelijk – we hebben nog steeds contact. En het werkte. Michel maakte dossiers. Hij schreef crediteuren aan. We gingen langs bij UWV, dat nog een grote vordering op me had. We maakten afspraken met de Belastingdienst. De ene na de andere schuldeiser viel weg. In drie jaar was ik van alles af."

Niet meer die angst

,,Mijn administratie zit nu in één map. Daar zit alles in. Tegenwoordig spaar ik zelfs. En vooral: ik heb niet meer die angst. Die rust in mijn hoofd is zo heerlijk. Ik ben ook trots op mezelf. Trots omdat ik toch de stap heb genomen om hulp toe te laten. Ik heb ook zelf mijn bijdrage geleverd. Door eerlijk te zijn. Door met de billen bloot te gaan. Door mee te werken. Uiteindelijk moet je het wel zelf doen." 

Praat erover

,,Wat ik mensen met financiële zorgen aanraad? Ga eerst bij jezelf te rade. Kijk in de spiegel en vraag jezelf: kan ik dit zelf oplossen? Waarschijnlijk is het antwoord: nee. Kijk dan rond in je omgeving en zoek iemand die je kunt vertrouwen. Práát erover. Dat is een belangrijke eerste stap op weg naar een oplossing."