Uittreksel basisregistratie personen (BRP)
Regel uw zaken zoveel mogelijk online. Door het coronavirus werken wij alleen op afspraak. Onze dienstverlening is door de coronamaatregelen aangepast. Lees wat dit voor u betekent.
Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een officiële verklaring dat u bij de gemeente Alblasserdam staat ingeschreven als inwoner.
U vraagt eenvoudig online een uittreksel met uw persoonsgegevens aan.
Kosten en afhandeling
Een uittreksel kost € 11,30
Een uittreksel op werkdagen voor 13.00 uur besteld, heeft u de volgende werkdag via de post in huis.
Door de aangepaste dienstverlening kan het mogelijk iets langer duren.
Online regelen
Uittreksel BRP aanvragen (u heeft hiervoor DigiD nodig)
Wanneer u het uittreksel direct nodig heeft, doet u uw aanvraag aan de balie en niet online. U komt hiervoor persoonlijk langs met uw identiteitsbewijs. Het uittreksel krijgt u na betaling direct mee. Aan de balie betaalt u met de pin. Alleen als pinnen echt niet kan, accepteren wij ook gepast contant geld.
Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita bewijst u dat u in leven bent op het moment van afgifte. U heeft het bewijs nodig voor bijvoorbeeld pensioenfondsen of andere uitkeringsinstanties.
Bewijs van in leven zijn
- is een uittreksel in het Nederlands uit de basisregistratie personen (BRP)
- vraagt u online aan
- is alleen geldig binnen Nederland
- kost € 11,30
- is kosteloos als u een bewijs van uw pensioenfonds meeneemt
- u vraagt dit uittreksel eenvoudig online aan (u heeft hiervoor hiervoor DigiD nodig)
Uittreksel BRP aanvragen u heeft hiervoor DigiD nodig
Attestatie de vita
- is een internationaal model in meer talen
- vraagt u persoonlijk aan bij de balie van de gemeente
- is geldig in het buitenland
- kost € 14,-
- is kosteloos als u een bewijs van uw pensioenfonds/uitkeringsinstanties vanuit het buitenland meeneemt
Aan de balie kunt u alleen met pin betalen en u betaalt direct bij aanvraag. Maak een afspraak om lange wachttijden te voorkomen.
Met een bewijs van Nederlanderschap toont u dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. U vraagt het bewijs online aan of persoonlijk aan de balie van de gemeente. Voor de online aanvraag heeft u DigiD nodig. Kosten: € 11,30.
Iemand van 18 jaar of ouder mag voor u een afschrift of uittreksel aanvragen. Hiervoor machtigt u diegene en u geeft mee:
- een volledig ingevulde machtiging (pdf, 236 kB) met datum en uw handtekening
- uw geldige identiteitsbewijs of een kopie identiteitsbewijs
- de ander (gemachtigde) neemt van zichzelf ook een geldig identiteitsbewijs mee
U kunt alleen aan de balie van de gemeente de aanvraag doen.
Op internationale bewijzen voor het buitenland heeft u meestal een apostille of legalisatie nodig. U haalt eerst het bewijs bij de gemeente op en neemt hem dan mee naar de rechtbank. Informatie daarover leest u op de website van Rijksoverheid.
- een apostille regelt u bij de rechtbank van de gemeente waar u het bewijs ophaalt (of de rechtbank waaronder die gemeente valt)
- een legalisatie regelt u in 3 stappen. De juiste volgorde is:
- de afgevende instantie (bijvoorbeeld de gemeente)
- ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag
- ambassade van het betreffende land in Nederland
U betaalt het afschrift of uittreksel direct bij de aanvraag via iDEAL. Is dit voor u niet mogelijk? Machtig dan iemand om het afschrift voor u op te vragen.
Op de website van de Rijksoverheid kunt de video 'Wat is de Basis Registratie Persoonsgegevens' downloaden. Heeft u andere vragen, vul dan het contactformulier in. Binnen vijf werkdagen krijgt u antwoord van ons.