Kijk voor de meest actuele informatie over het coronavirus op www.zhzveilig.nl.
Meer informatie vindt u op onze speciale pagina over corona.

'In de nieuwe Gemeentewinkel draait het om dienstverlening'

Een paspoort aanvragen, uw rijbewijs laten verlengen of geboorteaangifte doen? Voor dit en meer kunt u vanaf dinsdag 2 juni terecht in De Rederij. Daar vindt u de Publiekswinkel 'nieuwe stijl'.

Een gastheer of gastvrouw staat klaar om u te ontvangen en rust niet tot u antwoord heeft op al uw vragen. Dienstverlening staat centraal in De Rederij, zoals het volledig vernieuwde gemeentehuis gaat heten. Dat zullen bezoekers zien en merken.
,,Het heeft een heel andere sfeer dan het oude gemeentehuis'', zegt Jacqie Roozendaal, projectleider verhuizing Gemeentewinkel Alblasserdam ,,Daar kwam je alleen als het nodig was. Het nieuwe gebouw is meer open en wil een huis zijn waar inwoners zich thuis voelen. In De Rederij kunnen mensen een boek lenen bij de bibliotheek, iets lezen onder het genot van een kop koffie of even wat werk doen. Het wordt ingericht met warme materialen zoals hout en planten.''

Dienstverlening Drechtsteden

Net als haar collega's Erica Broekhof en Wilma Gerritse werkt Jacqie Roozendaal voor Dienstverlening Drechtsteden. Deze organisatie werd in 2016 in het leven geroepen om de gemeentewinkels in Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht en Sliedrecht te runnen. ,,Wij zijn specialisten op het gebied van burgerzaken'', legt Erica Broekhof, teammanager balie en ontvangst uit. ,,Door die kennis bij één organisatie te bundelen, kunnen meerdere gemeenten daarvan profiteren.'' De medewerkers van Dienstverlening Drechtsteden werken voor maximaal 2 gemeenten ,,Zo hoeven bezoekers niet steeds aan nieuwe gezichten te wennen en kunnen de medewerkers goed vertrouwd raken. Elke gemeente heeft bijzonderheden. Als je in Alblasserdam achter de balie zit moet je bijvoorbeeld wel weten wat de Paardenmarkt is.'' 

Ontvangst door gastvrouw of gastheer

De Gemeentewinkel is weer op de begane grond te vinden, maar daar houdt de vergelijking met de oude Publiekswinkel wel op. De vier balies van vroeger hebben plaats gemaakt voor een receptie, twee balies en een spreekkamer. Ook nieuw is de gastvrouw of gastheer die de bezoekers ontvangt. ,, Zij zijn hét gezicht van De Rederij'', aldus Jacqie Roozendaal ,,Zij zorgen ervoor dat bezoekers zich welkom, op hun gemak en thuis voelen. Zij zijn hartelijk, gastvrij, actief en duidelijk. Tijdens kantoortijden (8:30-17:30 uur) is er altijd een allround gastvrouw aanwezig. Deze gastvrouw heeft gedegen kennis van de gemeente en van de andere de organisaties in De Rederij.'' 

Privacy

Bij de verbouwing is aan de privacy van de bezoekers gedacht, vervolgt Jacqie Roozendaal. ,,De 'loketten' hebben houten deuren die open gaan tijdens openingstijden. De deuren zijn aan de binnenkant bekleed met stof. Waardoor er letterlijk meer privacy is en het geluid minder ver draagt. In de spreekkamer kunnen we even met mensen apart gaan zitten.''

Deskundig en enthousiast

De medewerkers kijken ernaar uit om in de nieuwe locatie aan de slag te gaan, al zal het ook even wennen zijn, zegt Wilma Gerritse. Zij is verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen op de locatie Alblasserdam. ,,We hebben de afgelopen 2 jaar met veel plezier in de tijdelijke Publiekswinkel aan de Cortgene 9a gewerkt. Daar hadden we een soort huiskamergevoel. In de nieuwe Gemeentewinkel zitten we als baliemedewerkers en backofficemedewerkers in één ruimte die niet zo groot is. Dat is wennen voor ons. Maar natuurlijk kunnen bezoekers  zoals altijd rekenen op onze deskundigheid en ons enthousiasme.''

Afspraak

De Gemeentewinkel werkt in principe alleen op afspraak. Door het coronavirus geldt die regel nog wat strakker. Hoe de dienstverlening er vanaf 2 juni uitziet, hangt af van de corona-maatregelen. ,,Wij helpen nu alleen de klanten die een afspraak hebben voor spoedeisende zaken. Maar als het nodig is, zoeken we met de klant naar een passende oplossing.'', legt Wilma Gerritse uit. ,,In het verleden hebben wij altijd alle klanten, met en zonder afspraak, geholpen. Soms moesten mensen dan iets langer wachten, maar blijkbaar hebben ze dat er voor over.'' 
Het 'samenwonen' met andere organisaties lijkt de dienstverleners leuk. ,,Je hebt allemaal hetzelfde doel: De klant met een tevreden gevoel naar huis laten gaan'', zegt Wilma Gerritse. ,,Bovendien kun je elkaar helpen en veel van elkaar leren.''

Jacqie Roozendaal en Wilma Gerritse

Jacqie Roozendaal (links) en Wilma Gerritse