Vluchtelingenwerk vertelt over informatiepunt in Havenkerk (deel 2 van serie)

In De Havenkerk aan de Ieplaan is iedere maandag een informatie- en ontmoetingsplek voor vluchtelingen uit Oekraïne en voor gastgezinnen. De eerste gezinnen hebben zich er in de afgelopen weken gemeld. Hettie van den Berg is teamleider bij vluchtelingenwerk in Alblasserdam en helpt mensen die vragen hebben. Ook heeft zij een belangrijk advies voor mensen die vluchtelingen willen opvangen.

Meer dan veertig

In Alblasserdam is (nog) geen centrale opvang van Oekraïense vluchtelingen. Alle vluchtelingen die momenteel in het dorp zijn, worden opgevangen bij gastgezinnen. Exacte aantallen ontbreken, omdat er vanuit de overheid geen compleet overzicht is van de situatie. Iedereen kan immers zelf mensen thuis opvangen en er is geen meldplicht. Wel is bekend dat al meer dan veertig Oekraïners zich hebben gemeld bij de gemeente voor een registratie met BSN-nummer.

Heel anders

Teamleider Hettie van vluchtelingenwerk vertelt: “Het gaat heel anders dan bijvoorbeeld in 2015 toen hier Syriërs werden opgevangen. Daar ging iedereen de asielketen in en werd alles eerst geregeld via het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Nu is het zo dat Oekraïners met een paspoort, vanwege de Europese regels, vrij kunnen inreizen. Zij mogen hier 90 dagen verblijven. Het is zelfs zo dat eventuele asielaanvragen momenteel nog niet eens worden behandeld.”

Belangrijk advies

En hoewel Hettie ziet met hoeveel liefde en gastvrijheid Alblasserdammers vluchtelingen opnemen in hun gezinnen, ziet zij intussen ook problemen ontstaan. Hettie: “Opvang van vluchtelingen binnen je eigen gezin, heeft veel impact. Voor het gastgezin èn voor de gasten. We hebben één gezin uit Oekraïne dat alweer gaat verhuizen, omdat het gewoon niet meer gaat. Het is een hele opgave en ik wil mensen daarom ook oproepen om vooraf goed te realiseren welke impact het heeft. Privacy wordt bij veel mensen een ding en er zijn ook gewoon culturele verschillen. Bovendien is er met de communicatie vaak een barrière en zijn er ook financiële gevolgen.”

Niet altijd antwoord

Mensen die met vragen zitten, zijn iedere maandag van 13.00 tot 15.00 uur van harte welkom in de Havenkerk. Deze informatie- en ontmoetingsplek is er gekomen door samenwerking tussen de gemeente Alblasserdam en Vluchtelingenwerk. Hettie en andere vrijwilligers staan iedere maandag bij de kerk klaar om mensen te helpen. Ook zijn er tolken aanwezig. “Maar”, voegt Hettie toe: “Wij weten ook op veel vragen nog geen antwoord. Er is geen draaiboek en zijn geen standaardvoorzieningen. Dat betekent dat als een vraag wordt gesteld, we soms ook niet meteen een antwoord hebben. Maar we gaan er wel altijd mee aan de slag.” Het is op maandagmiddag ook mogelijk om Hettie in een aparte kamer te spreken, zodat er extra privacy is. Afhankelijk van de behoefte en het aantal vluchtelingen in Alblasserdam worden de openingstijden uitgebreid naar meerdere dagdelen per week.

Veiligheidsregio

De Veiligheidsregio Zuid Holland Zuid coördineert de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Op dit moment is er geen noodopvang in Alblasserdam, omdat grotere locaties in de regio sneller geschikt gemaakt kunnen worden. De gemeente verwacht wel de vraag om vluchtelingen voor langere termijn op te vangen. Daarom bereidt zij zich hierop voor.

Contact

Vragen aan de gemeente Alblasserdam kunt u telefonisch stellen via 14078 of via een e-mail naar oekraine@alblasserdam.nl. Voor meer informatie over vluchtelingenwerk in Alblasserdam kunt u bellen met Hettie van den Berg via 06 - 57592242.