Kijk voor de meest actuele informatie over het coronavirus op www.zhzveilig.nl.
Meer informatie vindt u op onze speciale pagina over corona.

Chatbot als virtuele assistent op de website

Wij hebben sinds kort een virtuele assistent: Gem. Gem is een chatbot en beantwoordt 24 uur per dag vragen over verhuizen, paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten. Gem – dat staat voor 'gemeenten' – geeft ook antwoord op andere eenvoudige vragen. Gem is een toevoeging aan de bestaande kanalen, zoals telefoon, contactformulieren en de livechat.

Meer gesprekken = meer leren

Gemeente Alblasserdam gaat graag mee met digitale ontwikkelingen die een toegevoegde waarde zijn voor inwoners. Gem heeft ‘lerende’ technologie en gaat daarom vragen steeds beter begrijpen. En zal daarmee ook een beter antwoord geven. Gem houdt van korte, duidelijke vragen en hoeft geen persoonlijke info van inwoners te weten om te helpen. Weet Gem het antwoord op de vraag niet? Dan schakelt Gem het gesprek tijdens openingsuren door naar de livechat. De inwoner kan dan direct de vraag stellen aan een medewerker van de gemeente.

Ontwikkeld voor en door gemeenten

Gem is ontwikkeld door de innovatiegroep Virtuele Assistent. De innovatiegroep bestaat onder andere uit A&O fonds Gemeenten, VNG Realisatie en Dienstverlening Drechtsteden. Het is een initiatief voor en door gemeenten.  

Proefperiode

De ambitie is dat alle gemeenten met Gem gaan werken. De gemeenten die nu meedoen met Gem, zitten nog in een pilot. Na deze proefperiode delen de gemeenten hun ervaringen. De proefperiode in Alblasserdam loopt tot en met 1 juli 2021. De gemeente Dongen had als eerste een succesvolle pilot. Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Tilburg werken nu ook met Gem. 

Chatten met Gem?

Gem is te vinden op onze contactpagina en op de pagina’s over verhuizen, paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten. In de rechter benedenhoek kunt u chatten met Gem. Probeert u het ook eens?