Kijk voor de meest actuele informatie over het coronavirus op www.zhzveilig.nl.
Meer informatie vindt u op onze speciale pagina over corona.

Interview Bjorn van Dijl: ‘We moeten minder praten en ons beter gedragen’

Het coronavirus raakt ons allemaal en is nog niet bedwongen. Wat betekent dit voor het verenigingsleven, de ondernemers, het onderwijs en de zorg in ons dorp? Op deze plek laten wij met regelmaat een Alblasserdammer aan het woord die erover vertelt. Dit keer: horecaondernemer Bjorn van Dijl, oprichter van de Willaerts Group waar restaurant Le Barrage onder valt.

Wat is voor jou als ondernemer op dit moment de grootste uitdaging? 

Omgaan met de onzekerheid is de grootste uitdaging. Elk perspectief ontbreekt, we kijken in een zwart gat. Zelf ga ik ervan uit dat we dit jaar niet meer open zullen gaan. We zijn een middelgroot bedrijf met 350 medewerkers en een gezonde financiële positie, maar in deze situatie zullen ook wij keuzes moeten maken. Als we dat niet doen gaan de omstandigheden ons daartoe dwingen. Het maken van die keuzes heeft gevolgen. Voor ons personeel, voor leveranciers, voor de hele economie. Daarom is het erg jammer dat de regels zo halfslachtig zijn. De horeca moet dicht maar sectoren waarin het besmettingsgevaar net zo groot is, mogen wel openblijven.’’

En hoe beleef je deze crisis als mens?

Mijn vader van 74 kreeg het virus een paar weken geleden. Het begon met een griepje, toen werd hij benauwd en na de ziekenhuisopname lag hij binnen 24 uur op zijn buik op de IC. En dan moet je weten dat hij kerngezond is, niet rookt en elke dag fietst. Inmiddels is hij weer thuis en gaat het voorzichtig de goede kant op. Mijn gevoelens waren in die weken als een flipperkast die heen en weer ging tussen wanhoop, bezorgdheid en onbegrip voor de mensen die denken dat de regels niet voor hen gelden.

Je hebt diverse maatregelen genomen in je horecazaken toen die weer open mochten. Welke maatregelen werkten goed en welke minder goed?

We hebben alle regels in onze bedrijven ingevoerd. Daar waren soms bouwkundige aanpassingen voor nodig. We hebben overleg gehad met de gemeenten en met de boa’s. We hebben alles gedaan wat we kunnen doen, ook al gaat dat soms ten koste van de gastvrijheid. Negentig procent van de klanten heeft daar alle begrip voor, tien procent is jammer genoeg respectloos en begriploos.

Wat doet deze situatie met je medewerkers?

Ik ben heel trots op mijn personeel. Iedereen denkt mee. We praten veel met elkaar en knokken met elkaar. En gelukkig is nog niemand besmet geraakt met het virus, al hebben we wel met medewerkers in quarantaine te maken.

Wat is jouw oproep aan de Alblasserdammers?

De regels gelden voor iedereen en we moeten het echt met elkaar doen. Dit gaat over gedrag, dus laten we er wat minder over praten en ons beter gaan gedragen.

Bjorn van Dijl
Ondernemer Bjorn van Dijl heeft zakelijk en in zijn privéleven met corona te maken.