Stook hout bewust

Mensen vinden het stoken van hout vaak gezellig. Toch is het minder onschuldig dan het misschien lijkt.

"Bij stoken komt rook vrij. En rook is altijd ongezond'', zegt de luchtexpert van de omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid. "Ongeveer 23% van het fijnstof wordt door houtrook veroorzaakt. Dat is meer fijnstof dan verkeer uitstoot."

Kies een alternatief

In plaats van een houtkachel kunt u kiezen voor een elektrische gashaard. Of gebruik in de zomer een elektrische barbecue. Kiest u toch voor hout? Stook dan minder en sla af en toe een dagje over. Als het windstil of mistig is kunt u beter geen hout stoken. Zo houdt u rekening met uw buren. Op de website van Stookwijzer ziet u wanneer u beter geen hout kunt stoken.

Overlast melden

Heeft u last door de rook of de geur van houtstook? Uw buren weten vaak niet dat ze overlast veroorzaken dus ga met hen in gesprek. Komt u er niet uit? Probeer Buurtbemiddeling of meld de overlast bij de Omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid.

Luchtkwaliteit

In 2020 sloten negen provincies en 36 gemeenten met het rijk het Schone Lucht Akkoord. Zij willen de uitstoot van wegverkeer, machines, landbouw, scheepvaart, industrie en huishoudens naar beneden brengen. Ook de gemeente Alblasserdam heeft het akkoord ondertekend. Bij het verbeteren van de luchtkwaliteit werken we samen met de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid. Meer informatie en tips vindt u op de website van Omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid.