Klimaatadaptatie: tegen wateroverlast en hittestress

Alblasserdam ligt in een laag deel van het land. We wonen, werken en leven binnen de dijken in een ‘badkuip’. Doordat het klimaat verandert is de kans op een overstroming door hevige regen groter. Ook krijgen we vaker te maken met hitte en langdurige droogte.

Wat doet de gemeente?

We willen zo min mogelijk last hebben van hoosbuien, hitte en droogte. Hoe we ons dorp inrichten maakt verschil. We planten meer bomen en struiken want die maken de omgeving koeler. Door waterdoorlatende tegels te gebruiken blijven er geen plassen op de weg liggen. Dit zijn twee voorbeelden van wat wij doen. Hieronder leest u meer.

Groene loper

Door groen te planten langs de belangrijkste ontsluitingswegen, maken we een groene loper door het dorp. Het groen vangt water op en koelt de omgeving af. Groen vangt ook fijnstof op van onder andere het autoverkeer.

Waardevolle bomen en groen

Waardevolle bomen brengen we in kaart. Dat doen we in de openbare ruimte maar ook met bomen op grond die niet van ons is. Hetzelfde doen we met openbaar groen langs de dijk en de Alblas. We maken geld vrij om waardevolle bomen te onderhouden. Onze plannen voor het groen in het dorp staan in het groenstructuurplan.

Samenwerken

We onderzoeken hoe goed het dorp bestand is tegen de klimaatverandering. Samen met de gemeentes in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden hebben we een Regionale Adaptatie Strategie (RAS) gemaakt. Hierin staat hoe wij ons gaan voorbereiden op én aanpassen aan de gevolgen van klimaatverandering. De regionale strategie gebruiken we om samen te werken met andere overheden, inwoners, ondernemers en organisaties. We werken momenteel aan een plan om de strategie uit te voeren.

Wat kunt u doen?

• Tegels eruit, plantjes erin: in een betegelde tuin kan het regenwater niet makkelijk in de bodem zakken. Daardoor verdwijnt al het regenwater in het riool. Bij een hoosbui kan het riool overbelast raken. Minder tegels voorkomt dus natte voeten. En het zorgt ook nog eens voor een koelere tuin in de zomer. Zie ook NK Tegelwippen.
  • Sluit een regenton aan: het regenwater loopt zo uit de regenpijp het riool in. Zonde eigenlijk. Vang het op in een regenton en gebruik het om de tuin te besproeien als het droog is. Laat de regenton voor een hoosbui leeglopen voor het beste effect.
  • Leg groene daken of groene wanden aan: een dak waarop plantjes groeien houdt regenwater vast. Dat kan wel 40 liter per vierkante meter zijn. Dit helpt om wateroverlast tegen te gaan. Het levert ook nog eens een koeler huis op in de zomer. Controleer eerst of het dak sterk genoeg is. Met een groene wand draagt u bij aan luchtzuivering. De planten van een plantenwand filteren namelijk fijnstof uit de lucht en zetten CO2 om in zuurstof. De planten en het systeem hebben een isolerend en geluiddempend effect voor de omgeving.
  • Leg een geveltuin aan: haal een rijtje stoeptegels weg, graaf wat grond af en vervang dat door aarde en planten. Dit levert een mooie mini-tuintje op en het water kan beter wegzakken in de grond. Controleer of het mag. Er kunnen namelijk leidingen in de grond liggen.
  • Maak uw buurt groener: woont u bij een kaal pleintje met veel tegels en loopt het regenwater niet goed weg? Wat struiken of bomen kunnen helpen. Laat het ons weten, dan kunnen we samen een oplossing bedenken.

Meer tips vindt u op de website van het waterschap.