Goed gesprek

15 augustus 2018. Net voor de regenbui weer binnen! Met al dat warme en droge weer houd je er al bijna geen rekening meer mee dat het kan gaan regenen.

 

Grappig hoe snel je aan iets went en normaal gaat vinden. We ruimen de picknickmand weer in en hervatten ons werk.

Reflectie

In de zomervakantie organiseren we als managementteam een aantal picknicks tijdens de lunchpauze en vandaag was het mijn beurt.  In deze periode is het aantal afspraken wat minder en dat leent zich goed voor enige reflectie. Waarom doen we de dingen nog zoals we ze doen? Hoe ervaren inwoners en ondernemers onze dienstverlening? Wat kan beter? Wat willen we behouden? Is de koers die we hebben uitgezet nog de juiste?

Elkaar beter leren kennen

Ik heb goede ervaringen met deze manier van reflecteren. Door de informele setting van de picknick en vanwege het feit dat er iets minder hectiek is in de vakantieperiode, heb je andere gesprekken dan op de gang of in vergaderingen. En omdat we met medewerkers uit verschillende teams picknicken is er vaak kruisbestuiving. Ook van onze medewerkers krijg ik positieve reacties. Je kunt eens wat meer doorvragen naar de bedoeling van iets, je hoort wat allemaal speelt binnen de verschillende teams en het is een leuke manier om je collega’s beter te leren kennen.

Samen Doen

Afgelopen donderdag spraken we tijdens mijn picknickgesprek onder andere over Samen Doen. Hoe geef je dat in de praktijk nu vorm? Wat levert het op? En wat niet? We spraken over ervaringen zoals de spagaat van heel efficiënt werken versus meer klantgericht werken. Per email kunnen we veel vragen en zaken afhandelen waardoor de wachttijd niet onnodig lang oploopt en mensen snel een antwoord krijgen. Vanachter je bureau kun je zo behoorlijk wat meters maken. Een meer klantgerichte aanpak is lang niet altijd efficiënt, maar heeft zeker ook zijn voordelen. Door eens op locatie te gaan kijken leer je een vraag beter begrijpen, leer je mensen beter kennen en kom je veelal tot oplossingen met meer draagvlak. Welke verhouding tussen efficiëntie en klantgerichtheid past nu bij Samen Doen en bij onze personele capaciteit?

Praktijk

Tijdens de lunch kwamen een aantal praktijkvoorbeelden naar voren zoals het werken vanuit de bouwkeet bij Blokweer en de communicatie tijdens de vluchtelingenopvang, waarbij medewerkers de deuren langs gingen in de Lelstraat en Zeilmakersstraat. Een mooi voorbeeld van hoe buurtbewoners, wijkteam en gemeente met elkaar samenwerken of in gesprek zijn. En, waarbij medewerkers zich heel betrokken voelen.

Meer in gesprek

En het mooie van zo'n gesprek is dat ik dan medewerkers op een gegeven moment hoor zeggen: ja, waarom doen wij dat eigenlijk ook niet wat vaker. Dat gaan we eens proberen! Kijk, dan heeft dat picknickmomentje wat mij betreft alweer heel wat opgeleverd!

Simone van HeerenGoed gesprek
Gemeentesecretaris