Verhuizen naar het buitenland (emigratie)

Regel uw zaken zoveel mogelijk online. U kunt alleen op afspraak naar de Gemeentewinkel komen.

Verhuist u naar het buitenland? Schrijft u zich dan (online) uit bij de gemeente waar u woont. Dit doet u vanaf 5 dagen voor uw vertrek (en niet eerder). Let op: op de dag dat u uw vertrek aan ons doorgeeft, schrijven wij u gelijk uit. Lees ook de informatie onder 'datum vertrek buitenland'.

Afhandeling

Wij registreren uw vertrek in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP).

Online regelen

DigiD-logo Verhuizing naar buitenland

U kunt een (schriftelijk) bewijs van uitschrijving aanvragen bij de Registratie Niet-Ingezetene. Iedereen die in Nederland stond ingeschreven, kan dit bij alle RNI-lokketten in Nederland doen.

Lees meer over DigiD.

Lukt het u niet om uw aangifte digitaal aan ons door te geven? Dan maakt u een afspraak voor aan de balie. Of u belt 14 078

Datum vertrek buitenland

De datum van uitschrijven is de dag waarop u uw emigratie online doorgeeft of aan de balie staat. Op deze datum eindigt onder andere uw zorgverzekering, eventuele zorg- of huurtoeslag en uitkering. Op de dag van vertrek kunt u makkelijk online uw emigratie doorgeven.

Voorbeeld: vult u op 16 september het formulier in of staat u aan de balie, dan bent u per 16 september uitgeschreven.

Vertrekt u naar de Nederlandse Antillen of Aruba dan heeft u een bewijs van uitschrijving nodig. Dit verstrekken wij gratis. Geeft u online uw emigratie door? Vul dan het adres in waar wij het bewijs naar toe kunnen sturen.

Wie geeft het vertrek door

Verplicht om een vertrek door te geven zijn:

• iedere persoon van 18 jaar en ouder
  • ouders, voogden en verzorgers, voor personen jonger dan 16 jaar
  • ouders, voogden en verzorgers, voor inwonende personen vanaf 16 jaar, tenzij deze persoon zelf de verhuizing doorgeeft
  • curatoren, voor personen die onder curatele staan
Wie krijgt bericht van uw vertrek

Wij geven uw vertrek door aan andere overheidsinstanties of organisaties zoals:

• pensioenfondsen
  • zorgverzekeraars
  • belastingdienst

Kijk op de website van de Rijksoverheid welke organisaties uw persoonsgegevens krijgen.

Checklist Verhuizen naar het buitenland

Voor iedereen die naar het buitenland gaat verhuizen staat er nu op NederlandWereldwijd.nl een handige checklist: Verhuizen naar het buitenland.

Verhuizen in of naar Alblasserdam

Vult u dan het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.