Zonnedak-project SchooneZon officieel van start

Vanmiddag was Marten Japenga, wethouder duurzaamheid, aanwezig bij het officiële startsein van het project SchooneZon in Nieuw-Lekkerland. Op de staldaken van de familie Damsteegt worden 730 zonnepanelen geïnstalleerd. Een mooi voorbeeld van het lokaal opwekken van schone, duurzame energie.

Energiecoörporatie

Zonnedak SchooneZon is een collectief duurzaam zonnedakproject. Inwoners en bedrijven uit Nieuw-Lekkerland, Alblasserdam en omgeving hebben geïnvesteerd door zoncertificaten te kopen. Inmiddels zijn er voldoende certificaten verkocht en kan de realisatie van start gaan. De verwachting is dat het project rond de zomer klaar is. Het beheer van het zonnedakproject is in handen van de deelnemers aan het project, die zijn verenigd in Energiecoöperatie Nieuw-Lekkerland.

Eigen initiatief

Tijdens de opening werden korte toespraken gehouden. Aad den Boer, actief in het kernoverleg Nieuw-Lekkerland en één van de initiatiefnemers van Zonnedak SchooneZon, memoreerde kort over de eerste gesprekken met de familie Damsteegt over het project. "Dat is ruim twee jaar geleden en sindsdien kwamen er de nodige uitdagingen op ons pad. Gelukkig vonden we in dit traject goede ondersteuning bij Energiecoöperatie Molenlanden, die ervaring had met dit soort projecten. En dankzij de steun van vele particulieren en ondernemers in de buurt liep het in de tweede helft van 2023 voorspoedig met de verkoop van zoncertificaten. We zijn dan ook erg blij dat we een positief besluit hebben kunnen nemen voor de aanleg van het zonnedak. De opdracht is gegund aan Debion Energietechniek uit Giessenburg, die met een gunstige combinatie van opbrengst en aanlegkosten als beste uit de bus kwam. Binnenkort starten zij met de aanleg van Zonnedak SchooneZon."

Lokaal duurzaam

De initiatiefnemers werden door de aanwezige wethouders Vat (gemeente Molenlanden) en Japenga (Alblasserdam) bedankt voor hun inzet en gefeliciteerd met hun succes. "Zonnedak SchooneZon is een mooi initiatief dat we als gemeente graag ondersteunen. Verduurzaming van onze energievoorziening op lokaal niveau is erg belangrijk," aldus wethouder Vat. Wethouder Japenga voegde daaraan toe: "Het is mooi om te zien hoe inwoners en bedrijven samen verantwoordelijkheid nemen voor een duurzame energievoorziening."

Meedoen

Het merendeel van de zoncertificaten is inmiddels verkocht, maar er zijn nog enkele beschikbaar voor bedrijven en inwoners in de postcodegebieden 2957, 2961, 2959, 2969, 2951, 2954, 2941. Ze kosten 250 euro per stuk. Meer informatie is te verkrijgen via www.ecmolenlanden.nl of energiecoopNwL@gmail.com.

Wethouder Japenga aanwezig bij aftrap van energieproject SchooneZon in Nieuw-Lekkerland