Belangstellingsregistratie Hawker Typhoon Kortland

Stafofficier Vliegtuigbergingen van het ministerie van Defensie heeft dit jaar de vliegtuigresten geborgen van een op 28 september 1944 gecrashte Hawker Typhoon. De gemeente, maar ook stichtingen, verenigingen en musea kunnen zich aanmelden voor de belangstellingsregistratie om wrakdelen in bruikleen te nemen. Aanmelden kan tot 3 mei 2024.

Het jachtvliegtuig crashte na beschietingen tijdens een aanval op konvooischepen op de Lek bij Elshout (Kinderdijk). Flight Lieutenant Jean Noël Vandaele kwam om het leven bij de crash en ligt begraven op het Ereveld op de Oude Torenhof in Alblasserdam.
In februari/maart 2024 zijn de wrakdelen opgegraven en geborgen. Als onderdeel van standaardprocedure bij dit soort bergingen doet de gemeente een oproep aan alle stichtingen, verenigingen en musea uit Alblasserdam die de wrakdelen in bruikleen willen nemen om zich aan te melden. Particulieren komen hiervoor niet in aanmerking. Aanmelden kan tot 3 mei 2024 via jl.koutstaal@alblasserdam.nl. Ook voor andere vragen kunt u terecht bij dit adres. Vermeld in uw verzoek de naam van de stichting, het museum of de vereniging, de contactgegevens, verdere gegevens over/van de stichting/musea/vereniging, het beoogde doel van het in bruikleen hebben van de onderdelen, uw telefoonnummer en e-mailadres.